Wnioskodawca jest komornikiem sądowym. W związku z tym ma status funkcjonariusza publicznego działającego przy sądzie rejonowym. Wykonuje czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne przekazane na podstawie odrębnych przepisów. We wniosku o interpretację zapytał czy w związku z przyznanym komornikowi sądowemu statusem jest on podatnikiem VAT, gdy wykonuje wymienione czynności.
Jego zdaniem komornik sądowy, wykonując władztwo publiczne będące konsekwencją pełnienia funkcji organu egzekucyjnego, powinien być uznany za organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Tym samym ma do niego zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, wyłączający komornika sądowego jako organ władzy publicznej z grona podatników.
Fiskus odpowiedział, że komornik jest podatnikiem VAT. WSA w Łodzi uznał natomiast, że takiego statusu nie można mu przypisać.
Gdy spór trafił na wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego ten zwrócił uwagę na wyraźne i występujące na szeroką skalę spolaryzowanie poglądów na temat statusu komornika sądowego jako podatnika VAT na poziomie wojewódzkich sądów administracyjnych. Trzyosobowy skład doszedł do przekonania, że sporna kwestia jest zagadnieniem prawnym budzącym poważne wątpliwości i powinno być rozstrzygnięte uchwałą. Po gruntownej analizie przepisów i orzecznictwa – również unijnego – siedmioosobowy skład NSA uznał, że komornik jest podatnikiem VAT.
Sąd zauważył m.in., że określenie statusu komornika sądowego jako organu władzy publicznej formułowane jest wyłącznie w kontekście odpowiedzialności odszkodowawczej państwa za niezgodne z prawem działania organów władzy publicznej. Przy czym pojęcie „organ władzy publicznej" oznacza instytucję, strukturę organizacyjną, jednostkę władzy publicznej, z której działalnością wiąże się wyrządzenie szkody.