Ponad połowa nieprawidłowości wykrytych w kontrolach podatkowych dotyczyła tzw. znikających podatników. Chodzi o oszustów, którzy pomimo wystawiania faktur i deklarowania należnego VAT nie wpłacali go do budżetu. Tracą na tym i budżet państwa, i uczciwi kontrahenci, którzy padli ofiarą oszustów.
Ministerstwo Finansów podsumowało dane za lata 2015–2017. Wskazało, że mimo spadku liczby kontroli rośnie ich skuteczność. Administracja skarbowa przeprowadziła w tym czasie ponad 131 tys. kontroli, z czego blisko 84 tys. (64 proc.) dotyczyło badania rzetelności rozliczenia VAT.
– Stwierdzono uszczuplenia podatkowe na łączną kwotę 67,8 mld zł. Z tego 39,3 mld zł stanowiły ustalenia nieprawidłowości wskazanych w art. 108 ustawy o VAT (znikający podatnik) – poinformował wiceminister finansów Piotr Walczak w odpowiedzi na interpelację nr 20600. Zaznaczył, że wynikiem była odmowa nieuzasadnionych zwrotów VAT na łączną kwotę 3,7 mld zł.
Ministerstwo wylicza, że nieprawidłowości stwierdzone przez skarbówkę wyniosły 21,7 mld zł w 2015 r., 27,6 mld zł w 2016 r. oraz 18,5 mld zł w 2017 r. Ponad połowę tych kwot stanowiły nadużycia, o których mowa w art. 108 ustawy o VAT. Przepis ten dotyczy tzw. pustych faktur, które nie dokumentują żadnej sprzedaży, mimo to powstaje obowiązek zapłaty podatku wykazanego w tej fakturze.
Według MF wynosiły one: 14 mld zł w 2015 r.,16,2 mld zł w 2016 r. i 9,1 mld zł w 2017 r.