Przedsiębiorca zajmuje się skupem poroża od ludności. Poroże jest elementem runa leśnego. Znalezione przez „znalazcę" stanowi jego własność. Przedsiębiorca płaci za zakupione poroże gotówką. Na potwierdzenie transakcji zakupu poroża od ludności podatnik wystawia dokument dostawy zawierający: dane dostawcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz seria i nr dowodu, jeśli zbywca go posiada) oraz elementy dowodu wewnętrznego (numer, data wystawienia, liczba porządkowa, nazwa towaru, jednostki miary, cena, wartość, podpis sprzedającego) oraz podpis dostawcy i potwierdzenie otrzymania gotówki. Dodatkowo, do każdego dowodu dostawy sporządzany jest dowód wewnętrzny na tę transakcję. Jest on podstawą wpisu w księdze przychodów i rozchodów. Czy skup poroża jako elementu runa leśnego od ludności może być udokumentowany dowodem wewnętrznym, czy dowodem dostawy, czy tymi dokumentami łącznie? – pyta czytelnik.
Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł być podstawą wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).
Stosownie do § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są m.in. dowody księgowe, wymienione w § 13 i 14 rozporządzenia, stwierdzające fakt przeprowadzenia operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dotyczy dowód,
b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,