PKPiR: Przy skupie poroża nie sporządza się dowodu wewnętrznego

Jeżeli przedsiębiorca nabywa towary na potrzeby firmy od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, to dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu do podatkowej księgi powinny być umowy sprzedaży.

Publikacja: 17.03.2016 01:00

PKPiR: Przy skupie poroża nie sporządza się dowodu wewnętrznego

Foto: 123RF

Przedsiębiorca zajmuje się skupem poroża od ludności. Poroże jest elementem runa leśnego. Znalezione przez „znalazcę" stanowi jego własność. Przedsiębiorca płaci za zakupione poroże gotówką. Na potwierdzenie transakcji zakupu poroża od ludności podatnik wystawia dokument dostawy zawierający: dane dostawcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz seria i nr dowodu, jeśli zbywca go posiada) oraz elementy dowodu wewnętrznego (numer, data wystawienia, liczba porządkowa, nazwa towaru, jednostki miary, cena, wartość, podpis sprzedającego) oraz podpis dostawcy i potwierdzenie otrzymania gotówki. Dodatkowo, do każdego dowodu dostawy sporządzany jest dowód wewnętrzny na tę transakcję. Jest on podstawą wpisu w księdze przychodów i rozchodów. Czy skup poroża jako elementu runa leśnego od ludności może być udokumentowany dowodem wewnętrznym, czy dowodem dostawy, czy tymi dokumentami łącznie? – pyta czytelnik.

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł być podstawą wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, określają przepisy rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).

Stosownie do § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są m.in. dowody księgowe, wymienione w § 13 i 14 rozporządzenia, stwierdzające fakt przeprowadzenia operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dotyczy dowód,

b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

– oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi zrobionymi na jego podstawie.

Zamknięty katalog wydatków

Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) (§ 14 ust. 1 rozporządzenia). Katalog wydatków, których zakup może być udokumentowany dowodami wewnętrznymi, zawiera § 14 ust. 2 rozporządzenia.

Gdy nie ma faktury ani rachunku

Przepisy nie przewidują możliwości sporządzenia tzw. dowodów wewnętrznych na udokumentowanie skupu poroża od ludności. Nie jest on bowiem ani zakupem surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów, ani zakupem produktów bezpośrednio od producenta lub hodowcy, ani też zakupem odpadów poużytkowych.

Dokumentem, który jest podstawą do ujęcia operacji gospodarczych, w tym zwłaszcza związanych z nabyciem towarów handlowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, powinna być (co do zasady) faktura bądź rachunek, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia. Jeżeli jednak zakup na potrzeby działalności gospodarczej dokonywany jest od osób fizycznych, które działalności gospodarczej nie prowadzą, to dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów powinny być umowy sprzedaży zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia.

Pogląd ten potwierdzają organy podatkowe (interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 października 2015 r., ITPB1/ 4511-852/15/AK).

—Marcin Szymankiewicz - doradca podatkowy

Przedsiębiorca zajmuje się skupem poroża od ludności. Poroże jest elementem runa leśnego. Znalezione przez „znalazcę" stanowi jego własność. Przedsiębiorca płaci za zakupione poroże gotówką. Na potwierdzenie transakcji zakupu poroża od ludności podatnik wystawia dokument dostawy zawierający: dane dostawcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz seria i nr dowodu, jeśli zbywca go posiada) oraz elementy dowodu wewnętrznego (numer, data wystawienia, liczba porządkowa, nazwa towaru, jednostki miary, cena, wartość, podpis sprzedającego) oraz podpis dostawcy i potwierdzenie otrzymania gotówki. Dodatkowo, do każdego dowodu dostawy sporządzany jest dowód wewnętrzny na tę transakcję. Jest on podstawą wpisu w księdze przychodów i rozchodów. Czy skup poroża jako elementu runa leśnego od ludności może być udokumentowany dowodem wewnętrznym, czy dowodem dostawy, czy tymi dokumentami łącznie? – pyta czytelnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP