Zawieszenie działalności gospodarczej bez deklaracji VAT

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Taki podmiot nie ma w tym czasie obowiązku składania deklaracji podatkowych. Przepisy wymieniają cztery przypadki, w których zasada ta nie jest stosowana.

Publikacja: 09.03.2017 05:10

Podatnik musi złożyć deklarację za ten okres zwieszenia działalności, który nie obejmuje pełnego okr

Podatnik musi złożyć deklarację za ten okres zwieszenia działalności, który nie obejmuje pełnego okresu rozliczeniowego w VAT.

Foto: 123RF

Podatnicy VAT mają obowiązek sporządzania i składania deklaracji dla tego podatku za poszczególne okresy rozliczeniowe. Z art. 99 ust. 1–3 ustawy o VAT wynika, że co do zasady podatnicy składają deklaracje rozliczeniowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, przy czym określone grupy podatników mają możliwość składania deklaracji za okresy kwartalne. Takie uprawnienie przysługuje małym podatnikom, którzy rozliczają się tzw. metodą kasową, a także innym małym podatnikom, którzy dobrowolnie decydują się na rozliczanie VAT w okresach kwartalnych, oczywiście jeśli nie zaistnieją przypadki wyłączające możliwość prowadzenia kwartalnych rozliczeń.

I tu pojawia się pytanie, czy podatnik, który zawiesił działalność gospodarczą, musi składać deklaracje VAT. Odpowiedź znajdziemy w art. 99 ust. 7a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji (wskazanych w art. 99 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, czyli deklaracji miesięcznych i kwartalnych) za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Ustawa o VAT pozwala więc podatnikom, którzy zawiesili działalność gospodarczą, na czasowe zaprzestanie składania deklaracji VAT.

Zdarza się jednak, że pomimo zawieszenia działalności gospodarczej podatnicy są obowiązani do sporządzania i składania deklaracji rozliczeniowych. Katalog takich przypadków został wskazany w art. 99 ust. 7b ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnienia z obowiązku składania deklaracji VAT przez podatników zawieszających działalność gospodarczą nie stosuje się w przypadkach:

- podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

- podatników importujących usługi lub nabywających towary – w zakresie których są podatnikiem,

- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,

- okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany skorygować podatek naliczony.

W związku z ww. katalogiem, warto zwrócić uwagę na zasady zawieszania działalności. Mianowicie, z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika, że przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy (z zastrzeżeniem sytuacji szczególnej odnoszącej się do zawieszenia działalności jedynie na luty). W efekcie, okres zawieszenia działalności gospodarczej nie zawsze pokrywa się z okresem rozliczeniowym dla potrzeb VAT. Dlatego istnieje obowiązek składania deklaracji podatkowej za ten okres zwieszenia działalności, który nie obejmuje pełnego okresu rozliczeniowego w VAT.

Warto też zwrócić uwagę, że pomimo zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca jest uprawniony do podejmowania określonych czynności w związku z zawieszoną firmą. Może on m.in. zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, a także wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Jest także obowiązany wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Stąd, przykładowo sprzedaż w okresie zawieszenia działalności gospodarczej środka trwałego lub elementu wyposażenia firmy, która zgodnie z przepisami o VAT jest odpłatną dostawą towarów, będzie obligowała podatnika do sporządzenia deklaracji podatkowej za okres, w którym jest on obowiązany do rozliczenia podatku od tej czynności. Podobnie jest w przypadku innych wskazanych czynności, których zaistnienie skutkuje obowiązkiem złożenia deklaracji. W takich przypadkach deklaracje składa się jednak wyłącznie za ten okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła czynność powodująca obowiązek jej złożenia.

Autor jest doradcą podatkowym z Krakowa

Podatnicy VAT mają obowiązek sporządzania i składania deklaracji dla tego podatku za poszczególne okresy rozliczeniowe. Z art. 99 ust. 1–3 ustawy o VAT wynika, że co do zasady podatnicy składają deklaracje rozliczeniowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, przy czym określone grupy podatników mają możliwość składania deklaracji za okresy kwartalne. Takie uprawnienie przysługuje małym podatnikom, którzy rozliczają się tzw. metodą kasową, a także innym małym podatnikom, którzy dobrowolnie decydują się na rozliczanie VAT w okresach kwartalnych, oczywiście jeśli nie zaistnieją przypadki wyłączające możliwość prowadzenia kwartalnych rozliczeń.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP