W uchwale trzeba określić wysokość przekazywanej dotacji

Rada gminy udzielając pomocy finansowej innej gminie, nie może w uchwale zobowiązać wójta do umieszczania w umowie z tą gminą, zapisów o terminie rozliczania dotacji. Musi natomiast zadecydować o konkretnej wysokości tej pomocy.

Publikacja: 12.09.2017 05:00

W uchwale trzeba określić wysokość przekazywanej dotacji

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

- Gmina chce przekazać dotację dla sąsiedniej gminy na jej zadania własne. Dla ochrony jej interesów, w uchwale rady gminy będzie zapisane, że dotacja ma być rozliczona do końca bieżącego roku oraz zobowiązanie wójta do wpisania tego warunku w umowie. W uchwale tej wójt ma zostać także upoważniony do ustalenia kwoty dotacji. Czy takie działanie będzie prawidłowe?

Nie. Po pierwsze, z przepisów art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, m.in. na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku radę gminy). Natomiast z art. 220 ww. ustawy wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, a nadto, że podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa.

Po drugie, zgodnie z art. 250 ustawy o finansach publicznych, zarząd jednostki samorządu terytorialnego (w gminie jest to wójt), udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych (np. innej gminie), w przypadku gdy odrębne przepisy lub umowa międzynarodowa nie określają trybu i zasad udzielania lub rozliczania tej dotacji, zawiera umowę, która określa w szczególności:

1. wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację są przekazywane środki dotacji;

2. termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego;

3. termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż terminy zwrotu określone w niniejszym dziale.

Po trzecie, w oparciu o powyższe przyjąć można, że proponowane zapisy w uchwałach, odnośnie rozliczenia dotacji (pomocy finansowej dla gmin) we wskazanym terminie do końca bieżącego roku, nie znajdują umocowania w przytoczonych powyżej przepisach ustawy o finansach publicznych. Co bowiem istotne, warunki udzielenia pomocy, w tym także ustalenie terminu rozliczenia dotacji, winny być określone w ww. umowie zawartej pomiędzy organami wykonawczymi zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego. Proponowany zapis naruszałby kompetencję organu wykonawczego, czyli wójta. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 września 2011 r. (sygn. akt I OSK 1022/11) stwierdził, że przepis art. 30 ustawy o samorządzie gminnym podkreśla kompetencję wójta do wykonywania uchwał rady gminy i zadań gminy określonych przepisami prawa, przy czym wyliczenie zadań wójta, zawarte w art. 30 ust. 2, ma charakter przykładowy, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności". Powyższe oznacza, że rada gminy nie może w uchwale o pomocy finansowej dla innej gminy, zawrzeć postanowienia narzucającego wójtowi termin rozliczenia dotacji, który ma on wprowadzić do umowy.

Po czwarte, co do kwestii upoważnienia wójta w uchwale do ustalenia kwoty dotacji dla sąsiedniej gminy, sprawa wygląda inaczej. W tym zakresie warto przywołać stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z uchwały z 9 marca 2016 r. nr 5/400/2016. RIO wskazała, że nieokreślenie wysokości wspomnianej pomocy finansowej w treści uchwały, stanowi naruszenie ww. art. 216 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 220 ustawy o finansach publicznych. Dodatkowo, pozostawienie w obrocie prawnym powyższej uchwały byłoby daleko posuniętym przyzwoleniem dla organu wykonawczego o zadecydowaniu o wysokości przekazanej pomocy finansowej. Oznacza to, że powinnością rady gminy jest samodzielne określenie w uchwale wysokości przekazywanej dotacji, a tym samym brak jest podstaw prawnych do upoważnienia w tym zakresie wójta. —Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: art. 216 ust. 2 pkt 5, art. 220, art. 250 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1870 ze zm.)

podstawa prawna: art. 30 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.)

- Gmina chce przekazać dotację dla sąsiedniej gminy na jej zadania własne. Dla ochrony jej interesów, w uchwale rady gminy będzie zapisane, że dotacja ma być rozliczona do końca bieżącego roku oraz zobowiązanie wójta do wpisania tego warunku w umowie. W uchwale tej wójt ma zostać także upoważniony do ustalenia kwoty dotacji. Czy takie działanie będzie prawidłowe?

Nie. Po pierwsze, z przepisów art. 216 ust. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, m.in. na pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w tym przypadku radę gminy). Natomiast z art. 220 ww. ustawy wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy) może być udzielona innym jednostkom samorządu terytorialnego pomoc finansowa w formie dotacji celowej lub pomoc rzeczowa, a nadto, że podstawą udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest umowa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego