W piątek 21 kwietnia we Wrocławiu rozpoczęła się, organizowana pod patronatem „Rzeczpospolitej" konferencja „Legal Innovation", poświęcona technicznym nowinkom w pracy kancelarii prawnych i sądów. Głównym organizatorem jest Okręgowa Izba Radców Prawnych (OIRP) we Wrocławiu.
Elektroniczne platformy kojarzenia prawników z klientami, inteligentne systemy oceny ryzyka przegrania sprawy sądowej czy generatory pism procesowych lub umów – to wszystko jest już rzeczywistością dostępną dla prawników. Elektroniczne postępowanie upominawcze czy nagrywanie obrazu z rozpraw sądowych świadczą, że wymiar sprawiedliwości też się informatyzuje.
Nowoczesność kontra ostrożność
Organizatorzy konferencji twierdzą, że propagowanie nowych technologii wśród prawników jest bardzo potrzebne. O ile z prostych narzędzi informatycznych korzystają niemal wszyscy, to do bardziej zaawansowanych rozwiązań podchodzą ostrożniej. Z ankiety przeprowadzonej ostatnio przez wrocławską OIRP wśród około setki tamtejszych radców wynika, że 95 proc. z nich używa e-maila do korespondencji z klientami. Jednak tylko 36 proc. przyznaje się do korzystania z Elektronicznego Postępowania Upominawczego (EPU). Z Sądowego Portalu Informacyjnego korzysta tylko 64 proc. ankietowanych. To niby większość, ale wciąż sporo mniej, niż użytkowników poczty elektronicznej. A przecież, co podkreśla organizatorka konferencji, radca prawny Izabela Konopacka, ten właśnie portal pozwala na bieżąco dowiadywać się o stanie sprawy. Przyznaje ona jednak, że ankieta pokazuje obawę o utratę wrażliwych danych klientów. Niewielu decyduje się na wysyłanie skanów dokumentów mailem, mimo możliwości szyfrowania poczty (z tej ostatniej możliwości korzysta 20 proc. ankietowanych).
- Dziwi mnie, że tak mało koleżanek i kolegów korzysta z EPU. Przecież wpływa tam sporo spraw – mówi Izabela Konopacka. I wyjaśnia, że dwudniowa konferencja ma zainspirować prawników do szerszego korzystania z innowacji informatycznych – zarówno w pracy w swojej kancelarii, jak też w kontaktach z sądami i urzędami. – Jeśli prawnik umiejętnie wykorzystuje nowe technologie, to podnosi się jakość jego pracy I zadowolenie klientów – mówi Izabela Konopacka.
Dziekan wrocławskiej OIRP Leszek Korczak dodaje, że chciałby zainspirować nie tylko kancelarie, ale i władze państwowe do dalszego unowocześniania sądów i urzędów państwowych. – Można brać przykład choćby z Litwy, gdzie cała korespondencja sądów ze stronami spraw i pełnomocnikami spraw ma już postać elektroniczną. U nas wciąż trzeba czekać na dostarczenie papierowej korespondencji – zauważa Korczak. Przyznaje on jednak, że i w Polsce są dobre przykłady elektronizacji instytucji publicznych, choćby Krajowego Rejestru Sądowego, ksiąg wieczystych czy Centralnej Ewidencji i Informacji o działalności gospodarczej.