Co to jest outsourcing procesów prawnych – o tym mówił Cezary Żelaźnicki, radca prawny, partner w PwC Legal, który gościł w poniedziałkowym programie Ewy Usowicz #RZECZoPRAWIE
- Gdy mówimy o outsourcingu procesów prawnych, to nie chodzi o czyste porady prawne, ale pakiet czynności zlecanych przez przedsiębiorcę zewnętrznemu dostawcy. Przedsiębiorcy mogą też tworzyć centrum usług wspólnych w ramach swojej organizacji, w którym pewne procesy prawne są realizowane na rzecz tych przedsiębiorców – wyjaśnił ekspert.
Jak powiedział, outsourcing procesów prawnych to obecnie światowy trend.
- Polska od lat jest bardzo ciekawą lokalizacją dla centrów usług wspólnych, które zajmowały się obsługą usług IT, księgowo-kadrowych, bo jesteśmy tańsi i gwarantujemy stosunkowo wysoką jakość. Natomiast obsługa funkcji prawnej przez długi czas była postrzegana jako ta, która dotyczy witalnych interesów przedsiębiorstwa i nie powinna wychodzić firmę, która powinna zostać pod ścisłą kontrola departamentu prawnego danej organizacji. To się wyraźnie zmienia. Zwłaszcza po 2008 r. dostrzegamy, że przedsiębiorcy rozważają outsourcing funkcji prawnej czy też procesów prawnych, co jest spowodowane zwykłą koniecznością – mówił Cezary Żelaźnicki
Wyjaśnił to na przykładzie sektora bankowego, który został obarczony wieloma obowiązkami wynikającemu z regulacji polskich i globalnych, wynikających np. z decyzji podjętych po kryzysie ekonomicznym z 2008 r. Instytucje finansowe mają np. obowiązek weryfikowania swoich klientów aby przeciwdziałać praniu brudnych pieniędzy. Banki z dnia na dzień zostały zobowiązane aby sprawdzić całe portfolio milionów swych klientów i aby wszystkie transakcje realizowane później także były sprawdzane pod kątem tych regulacji. To sprawiło, że wewnętrzne departamenty prawne tych instytucji okazały się niewydolne przy takiej ilości czynności. Co więcej - czynności te były powtarzalne, choć wymagały wdrożenia pewnych procedur. Wtedy narodził się pomysł przekazania tego procesu prawnego do zewnętrznych centrów.