Jak członek korpusu służby cywilnej może godzić aplikację legislacyjną z pracą?

Czy dyrektor może żądać odpracowania aplikacji? Czy aplikantowi przysługuje urlop szkoleniowy?

Aktualizacja: 03.10.2017 07:36 Publikacja: 03.10.2017 00:01

Czy dyrektor może żądać odpracowania aplikacji?

- Dyrektor generalny i członek korpusu służby cywilnej zobowiązani są zawrzeć umowę określającą ich wzajemne prawa i obowiązki związane ze skierowaniem tego drugiego na aplikację legislacyjną. Czy w umowie tej dyrektor generalny może zobowiązać członka korpusu sc do przepracowania w urzędzie, po skończeniu aplikacji określonego czasu? A w przypadku niedotrzymania tego zobowiązania zwrotu poniesionych przez urząd kosztów aplikacji?

Żadne przepisy tego wyraźnie nie regulują, wydaje się jednak, że tak. Art. 110 ustawy o służbie cywilnej nakłada jedynie na obie strony, a więc dyrektora generalnego urzędu i członka korpusu sc kierowanego na aplikacje stosownej umowy, w której to strony powinny zapisać wynegocjowane wcześniej wzajemne prawa i obowiązki wynikające z faktu odbywania przez członka korpusu sc tak długiego szkolenia (aplikacja trwa 10 miesięcy). Przepisy nie regulują przy tym szczegółowo treści takiej umowy cywilnoprawnej. To zależy od woli stron (zasada swobody umów).

Zasady pokrywania kosztów aplikacji wynikają z rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej. Zgodnie z nim (§ 24) opłata za uczestnictwo w aplikacji jest równa 2,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2017 r. poz. 1383 ze zm.), za rok poprzedzający rozpoczęcie aplikacji.

Podmiot kierujący na aplikację wpłaca opłatę za uczestnictwo pracownika w aplikacji na wskazany rachunek Rządowego Centrum Legislacji. Opłata jest wpłacana w dwóch częściach. Terminy i sposób wpłaty określa umowa zawarta między Rządowym Centrum Legislacji a podmiotem kierującym pracownika na aplikację.

Zgodnie, zatem z cytowanym rozporządzeniem koszty odbycia aplikacji pokrywa kierujący członka korpusu sc urząd. Inne uprawnienia takie jak np. dofinasowanie dojazdów czy pokrycie kosztów zakupu potrzebnych podręczników musiałyby już wynikać wprost z treści umowy. Przepisy rozporządzenia na ten temat milczą. Podobnie jak milczą na temat ewentualnego zwrotu przez osobę skierowaną na aplikację części poniesionych przez urząd kosztów np. w przypadku rozwiązania przez nią umowy o pracę przed określonym terminem czy też nieukończenia aplikacji z jej winy. Nie ma jednak przeszkód, aby i takie zapisy w zawieranej przez strony umowie się znalazły.

podstawa prawna: art. 110 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1434)

Czy aplikantowi przysługuje urlop szkoleniowy?

- Zgodnie z kodeksem pracy pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe w określonych w przepisach sytuacjach przysługują urlop szkoleniowy oraz zwolnienia od pracy. Czy podobne uprawnienia mogą mieć członkowie korpusu służby cywilnej?

Tak, ale tylko wtedy, gdy takie uprawnienia zostaną im przyznane w umowie zawartej z dyrektorem generalnym. W związku z tym, że szkolenia w służbie cywilnej zostały w pragmatyce tej służby uregulowane odrębnie nie mają do nich zastosowania odpowiednie przepisy kodeksu pracy (art. 1031–1036 kodeksu pracy).

Do aplikacji legislacyjnej nie ma też zastosowania art. 109 ustawy o sc zgodnie, z którym uczestnictwo członka korpusu służby cywilnej w szkoleniach przewidzianych dla służby cywilnej jest traktowane na równi z wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych. Aplikacja legislacyjna do tych szkoleń, bowiem nie należy.

Przepisy rozporządzenia w sprawie aplikacji legislacyjnej (§ 12) nakładają na aplikantów obowiązek uczestniczenia w wykładach i ćwiczeniach oraz zajęciach z patronami. Terminy tych pierwszych wyznacza kierownik aplikacji. Terminy tych drugich przydzielony aplikantowi przez kierownik aplikacji patron wybrany spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letni staż pracy związanej z legislacją oraz aktualnie wykonujących pracę związaną z legislacją.

Jeśli zatem część tych zajęć odbywać miałaby się w godzinach pracy aplikanta umowa powinna określać zasady jego zwolnień z pracy na te zajęcia. Dyrektor generalny w umowie może też przyznać aplikantowi (jeśli taka będzie jego wola) urlop szkoleniowy na przygotowanie się do egzaminu końcowego. W takiej sytuacji zasady korzystania z tego urlopu i jego wymiar również określać powinna umowa.

Warto dodać, że przy ustalaniu treści umowy dotyczącej odbywania aplikacji strony, choć nie są związane przepisami kodeksu pracy dotyczącymi podnoszenia kwalifikacji zawodowych mogą się nimi jednak posiłkować.   —Małgorzata Jankowska

podstawa prawna: § 12 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 28 kwietnia 2015 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1434 ze zm.)

Czy dyrektor może żądać odpracowania aplikacji?

- Dyrektor generalny i członek korpusu służby cywilnej zobowiązani są zawrzeć umowę określającą ich wzajemne prawa i obowiązki związane ze skierowaniem tego drugiego na aplikację legislacyjną. Czy w umowie tej dyrektor generalny może zobowiązać członka korpusu sc do przepracowania w urzędzie, po skończeniu aplikacji określonego czasu? A w przypadku niedotrzymania tego zobowiązania zwrotu poniesionych przez urząd kosztów aplikacji?

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara