Zasady, na jakich osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego mogą zostać przyjęte do korpusu służby cywilnej wymienia art. 5 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Wskazuje on, że w tej służbie o zatrudnienie na niektórych stanowiskach, poza obywatelami polskimi, ubiegać się mogą obywatele Unii Europejskiej oraz obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej >patrz ramka.
Potwierdzenie obywatelstwa
W związku z tym, że ustawodawca nie określił formy potwierdzenia przez cudzoziemca ubiegającego się o zatrudnienie w służbie cywilnej posiadania obywatelstwa Unii Europejskiej czy obywatelstwa innego państwa, którego obywatele mają prawo podjęcia zatrudnienia w Polsce na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa unijnego Departament Służby Cywilnej KPRM (dsc.kprm.gov.pl) wskazuje, że takim potwierdzeniem może być zarówno stosowny dokument urzędowy jak i oświadczenie cudzoziemca o posiadaniu obywatelstwa danego państwa. Oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa danego państwa, które jest członkiem Unii Europejskiej, będzie równoznaczne z oświadczeniem o posiadaniu obywatelstwa UE. Na podstawie tego samego oświadczenia o posiadaniu obywatelstwa danego państwa będzie można również stwierdzić czy obywatele tego państwa mają prawo podjęcia zatrudnienia w Polsce na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa unijnego, co będzie jednak wymagało, zdaniem DSC KPRM, ich każdorazowej analizy.
Rygory selekcyjne obowiązują
Posiadanie obywatelstwa umożliwiającego karierę urzędniczą w służbie cywilnej to nie jedyny wymóg, jaki muszą spełnić cudzoziemcy chcący uczestniczyć w naborze do tej służby. Osoby te, podobnie jak obywatele polscy startujący w takim naborze powinni spełniać pozostałe, wymienione w art. 4 usc rygory selekcyjne >patrz ramka
Co do zasady spełnienie przez kandydatów wskazanych w art. 4 usc wymagań weryfikowane jest na podstawie złożonych przez nich dokumentów, w tym oświadczeń, które powinny być opatrzone podpisem kandydata oraz datą sporządzenia. Szczególnie istotne jest, aby treść składanych oświadczeń potwierdzała spełnienie wymogów ustawowych.
Powstaje pytanie, według jakiego prawa winno być oceniane spełnienie wskazanych w art. 4 usc wymagań w przypadku cudzoziemców. Ustawa o sc tego nie precyzuje.