Czy studia zagraniczne umożliwiają zajęcie stanowiska w służbie cywilnej

Osoby starające się o powołanie na wyższe stanowiska w służbie cywilnej mają obowiązek posiadać tytuł zawodowy magistra lub równorzędny. A co z osobami, które studiowały za granicą. Czy nie przeszkodzi im to w uzyskaniu stanowiska?

Publikacja: 26.08.2017 09:00

Czy studia zagraniczne umożliwiają zajęcie stanowiska w służbie cywilnej

Foto: 123RF

Nie. W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o wyższe stanowisko studiowała za granicą zastosowanie znajdzie art. 191 a ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1842). Zgodnie z nim, dyplom wydany przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzający ukończenie:

1) trzyletnich studiów lub studiów pierwszego stopnia trwających, co najmniej trzy lata - potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów pierwszego stopnia;

2) studiów drugiego stopnia - potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia;

3) co najmniej czteroletnich studiów jednolitych - potwierdza w Rzeczypospolitej Polskiej posiadanie wyższego wykształcenia na poziomie studiów drugiego stopnia, jeżeli jest uważany za równorzędny dyplomowi ukończenia studiów drugiego stopnia w kraju wydania.

Zasady te stosuje się odpowiednio do dyplomów potwierdzających ukończenie studiów wyższych prowadzonych wspólnie przez uczelnie działające w systemach szkolnictwa wyższego państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Cytowana ustawa stanowi również, iż w przypadku wątpliwości dotyczących właściwości dyplomu lub statusu uczelni zagranicznej, na wniosek zainteresowanego podmiotu minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego lub upoważniony przez niego podmiot wydają w tym przedmiocie opinię lub zaświadczenie. W tym zakresie odpowiednie zastosowanie mają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego, z tym, że termin, o którym mowa w art. 217 § 3 kodeksu postepowania administracyjnego (maksymalny termin na wydanie wskazanej opinii czy zaświadczenia), wynosi w tym przypadku nie siedem a dwadzieścia jeden dni.

Dyplom ukończenia studiów wyższych lub tytuł zawodowy uzyskany za granicą mogą być też uznane za równoważne odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność, a w przypadku jej braku w drodze nostryfikacji.

podstawa prawna: Art. 191a ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1842)

Czy doświadczenie zawodowe można pominąć

Wśród wymogów, jakie musi spełnić osoba powoływana na wyższe stanowisko w służbie cywilnej nie ma określonego minimalnego stażu pracy, którym powinna się ona legitymować. Czy oznacza, że obecnie nie ma on już żadnego znaczenia?

Nie. Wprawdzie ustawa z 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2016 r. poz. 34) zniosła z dniem 23 stycznia 2016 r. wymóg posiadania przez kandydatów na takie stanowiska określonego w ustawie (minimalnego) stażu pracy. Nie oznacza to jednak, że staż pracy i doświadczenie zawodowe osoby aplikującej na wyższe stanowisko w sc nie mają już żadnego znaczenia. Jak wynika, bowiem z załącznika nr 2 do zarządzenia Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (MP nr 5, poz., 61) czyli wzoru opisu stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej staż pracy nadal jest jednym z elementów opisujących wymagane kompetencje i doświadczenie zawodowe potrzebne na opisywanym stanowisku. A spełnienie wymagań zawartych w opisie stanowiska pracy pozostaje jednym z warunków, od których zależy możliwość piastowania tego rodzaju stanowiska. Tak wynika wprost z art. 53 ust.1 pkt 6 ustawy o służbie cywilnej. A zatem jeżeli w opisie stanowiska pracy zawarty jest wymóg dotyczący stażu pracy na powołanie na to stanowisko liczyć mogą wyłącznie osoby spełniające to kryterium.

podstawa prawna: Art. 52 -53 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

Nie. W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o wyższe stanowisko studiowała za granicą zastosowanie znajdzie art. 191 a ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1842). Zgodnie z nim, dyplom wydany przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, potwierdzający ukończenie:

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona