Kiedy urzędnik traci świadczenie pieniężne przyznane po likwidacji urzędu?

Czy pobieranie emerytury zawsze pozbawia prawa do świadczenia? Czy każdy zasiłek obniża wypłatę?

Publikacja: 25.07.2017 02:00

Czy pobieranie emerytury zawsze pozbawia prawa do świadczenia?

- W wyniku reorganizacji urzędu urzędnik państwowy został zwolniony (jego stanowisko zostało zlikwidowane). W związku z tym, że przychodząc do pracy w urzędzie pobierał on już emeryturę wojskową zwalniający go urząd odmówił wypłaty mu świadczenia pieniężnego na podstawie art. 131 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Czy miał rację?

Nie. Wprawdzie świadczenie to nie przysługuje urzędnikowi państwowemu, który nabył prawo do emerytury, jednak jak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 5 lutego 1998 r. (I PKN 516/97, OSNAPiUS 1999 nr 2, poz. 47) cytowany w pytaniu przepis nie uzależnia prawa do tego świadczenia od złego stanu materialnego urzędnika ani od braku jakichkolwiek dochodów lub osiągania niskich dochodów. Zasadą jest, że świadczenie należy się zwolnionemu urzędnikowi, który nie pracuje i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wskazuje na to zwrot „świadczenie... przysługuje". Wyjątkiem jest pozbawienie prawa do świadczenia urzędnika, który nabył prawo do emerytury.

Wyjątek powinien być jednak interpretowany ściśle. „Nabył prawo", to nie to samo, co „ma ustalone prawo", czy też „pobiera emeryturę". Nie można też zwrotu „nabył" rozumieć, jako „kiedykolwiek nabył". Nabycie prawa do emerytury w rozumieniu art. 131 ust. 1 zdanie drugie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (uopup) należy rozumieć, zatem jako nabycie w związku czasowym ze zwolnieniem z pracy. Wniosek taki wypływa z wykładni systemowej i wykładni historycznej.

SN zwrócił też uwagę, że sformułowania art. 131 ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 pkt 2 uopup są analogiczne do użytych w art. 27 ust. tej ustawy. Oba te przepisy regulują przywileje związane z utratą zatrudnienia przez urzędnika na skutek likwidacji lub reorganizacji urzędu. Przywileje te polegają na otrzymywaniu świadczenia w wysokości wynagrodzenia za pracę, albo na wcześniejszym przejściu na emeryturę. Przejście na emeryturę powoduje powstanie prawa do odprawy. Gdyby nie norma zawarta w zdaniu drugim art. 131 ust. 1 uopup urzędnik otrzymywałby i odprawę i świadczenie pieniężne. Wprowadzenie tej normy wykluczyło po prostu taki zbieg świadczeń.

Ponadto, zdaniem SN emerytura ani renta nie są odliczane od świadczenia pieniężnego w przeciwieństwie do zasiłku wychowawczego, chorobowego i macierzyńskiego, które są świadczeniami „zastępującymi" wynagrodzenie za pracę (art. 131 ust. 2 uopup ). Wskazuje to na brak podstaw do wyłączenia prawa do świadczenia wobec urzędnika, który pobierał emeryturę lub rentę pracując w urzędzie i pobiera ją nadal po zwolnieniu.

podstawa prawna: Art. 13–131, art. 27-28 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1511 ze zm.)

Czy każdy zasiłek obniża wypłatę?

- Byłemu urzędnikowi państwowemu po zwolnieniu z pracy urząd zaczął wypłacać świadczenie pieniężne na podstawie art. 131 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Czy jeśli były urzędnik będzie pobierał zasiłek dla bezrobotnych otrzymywane przez niego świadczenie ulegnie obniżeniu?

Nie. Ustawa o pracownikach urzędów państwowych stanowi, bowiem tylko, że w razie, gdy w okresie między ustaniem zatrudnienia w likwidowanym lub reorganizowanym urzędzie a podjęciem pracy lub działalności gospodarczej przez byłego urzędnika zacznie on pobierać zasiłek wychowawczy, chorobowy albo macierzyński, wysokość świadczenia pieniężnego ulegnie odpowiedniemu obniżeniu. Oznacza to, że na wymiar otrzymywanego przez urzędnika świadczenia nie będą mieć wpływu inne świadczenia, które były urzędnik mógłby ewentualnie pobierać z innych funduszy publicznych. Chodzi tu zwłaszcza o zasiłek opiekuńczy czy zasiłek dla bezrobotnych. Wyjątków, zwłaszcza tych ograniczających jakiekolwiek prawa pracownicze nie można, bowiem interpretować rozszerzająco.

W sprawie zasiłku dla bezrobotnych wypowiedział się zresztą SN w uchwale z 4 kwietnia 1995 r. (I PZP 11/95, OSNAPiUS 1995 nr 20, poz. 247). Zgodnie z nią, wynagrodzenie przyznane na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z o pracownikach państwowych (w okresie, którego dotyczył cytowany wyrok prawo do podobnej pomocy finansowej jak ta określona obecnie w art. 131 uopup przewidywał art.13 ust.1 pkt 2 tej ustawy) nie podlega zmniejszeniu o kwotę zasiłku dla bezrobotnych pobranego za okres, za który przyznano to wynagrodzenie. Podobnie jest w przypadku urzędnika sc, dla którego świadczeniami mającymi negatywny wpływ na wysokość otrzymywanego przez niego świadczenia pieniężnego z budżetu państwa też są tylko zasiłek chorobowy i macierzyński.

Inną sprawę jest czy otrzymujący świadczenie pieniężne z budżetu państwa urzędnik jest w stanie nabyć prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Jednym z warunków, aby mieć status bezrobotnego jest, bowiem zgodnie z art.2 ust.1 pkt 2 lit. h ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1065 ze zm.) nieuzyskiwanie miesięcznego przychodu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych.   —Małgorzata Jankowska

podstawa prawna: Art. 13–131 ustawy z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1511 ze zm)

Czy pobieranie emerytury zawsze pozbawia prawa do świadczenia?

- W wyniku reorganizacji urzędu urzędnik państwowy został zwolniony (jego stanowisko zostało zlikwidowane). W związku z tym, że przychodząc do pracy w urzędzie pobierał on już emeryturę wojskową zwalniający go urząd odmówił wypłaty mu świadczenia pieniężnego na podstawie art. 131 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Czy miał rację?

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów