Wszyscy zatrudnieni w służby cywilnej, bez względu na swój status, za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną na podobnych zasadach. Jedyną różnicą są tu odmienne katalogi kar dla urzędników sc i dla pracowników sc oraz osób zajmujących wyższe stanowiska w sc. Zasady prowadzenia postępowania dyscyplinarnego, w tym terminy przedawnienia zarówno te dotyczące wszczęcia postępowania dyscyplinarnego jak i te dotyczące karalności dyscyplinarnej dla wszystkich członków korpusu sc są już jednak takie same. Skuteczne wymierzenie kary dyscyplinarnej zależy, zatem do tego czy organ zmieści się w wyznaczonych przepisami granicach czasowych.
Pierwsza decyzja w rękach dyrektora
Ustawa o służbie cywilnej (dalej usc) nakładając na osoby zatrudnione w sc odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej nie tłumaczy, co należy pod tym sformułowaniem rozumieć. Nie wskazuje czynów zagrożonych taką odpowiedzialnością, nie wymienia też wszystkich obowiązków, jakie mogą być przedmiotem tego naruszenia. Wprawdzie obowiązkom członków korpusu sc poświęcony jest cały rozdział 6 ustawy, ale, jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku z 11 grudnia 2012 r. (III APo 5/12) wymienione w nim obowiązki charakteryzują się wysokim poziomem ogólności i niedoprecyzowania. Poza tym nie wszystkie są tam wymienione. Powinności członków korpusu sc wynikają także z innych przepisów ustawy o sc, z kodeksu pracy, który ma tu zastosowanie na mocy art. 9 ust.1 usc, a także z innych ustaw takich jak np. ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ustawa o dostępie do informacji publicznej, ustawa o ochronie informacji niejawnych czy ustawa o finansach publicznych.
Wobec powyższego, to do dyrektora generalnego (kierownika urzędu) należy ocena, czy dany czyn członka korpusu służby cywilnej lub jego zaniechanie mieści się w kategoriach naruszenia obowiązków członków korpusu służby cywilnej. Ocena ta jest następnie weryfikowana przez komisję dyscyplinarną.
Trzy miesiące oraz dwa lata
Dyrektor generalny nie może jednak zbyt długo ociągać się przeprowadzaniem takiej oceny. Możliwość wszczęcia takiego postępowania, do czego dochodzi poprzez zlecenia rzecznikowi dyscyplinarnemu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jest ograniczona w czasie. Postępowanie dyscyplinarne nie może być bowiem wszczęte po upływie trzech miesięcy od dnia powzięcia przez dyrektora generalnego urzędu wiadomości o naruszeniu obowiązków członka korpusu służby cywilnej ani po upływie dwóch lat od popełnienia tego czynu (art. 113 ust.2 usc).
Pierwszy z tych terminów liczony jest od daty dowiedzenia się przez wskazanego w ustawie przełożonego o naruszeniu przez członka korpus sc określonego obowiązku. Chodzi tu nie tylko o wymienionego wprost dyrektora generalnego urzędu. Taki sam termin obowiązuje także Szefa Służby Cywilnej, który jest uprawniony do zlecenia rzecznikowi dyscyplinarnemu wszczęcia postępowania wyjaśniającego wobec osób zajmujących stanowiska dyrektorów generalnych urzędów i Głównego Lekarza Weterynarii, który ma podobne uprawnienie, jeśli chodzi o sprawy dyscyplinarne osób zajmujących stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców. W wypadku przekroczenia tego terminu, żadna z wymienionych osób nie ma już możliwości rozpoczęcia procedury dyscyplinarnej