Przeniesienie urzędnika służby cywilnej (sc) może odbywać się w ramach tego samego urzędu lub między urzędami, i nie zawsze w tej samej miejscowości. Przeniesienia do urzędu znajdującego się w innej miejscowości dokonać może albo dyrektor generalny urzędu, w którym zatrudniony jest urzędnik sc (przeniesienie w ramach tego samego urzędu) albo szef służby cywilnej (przeniesienie do innego urzędu).
W pierwszym przypadku, aby do takiego przeniesienia mogło dojść, konieczne jest wystąpienie okoliczności, które ustawodawca określił, jako „potrzeby urzędu". W drugim przypadku, przeniesienie będzie uzasadnione, jeżeli przemawiać będzie za tym szczególny interes służby cywilnej. W obu sytuacjach urzędnikowi przysługują określone w ustawie o służbie cywilnej świadczenia (nie tylko pieniężne), które umożliwić mają mu pokrycie przynajmniej części kosztów związanych z przeprowadzką i zagospodarowaniem w nowym miejscu zamieszkania.
Ważne!
Żadne świadczenia z tytułu przeniesienia nie przysługują urzędnikowi sc w przypadku, gdy nastąpiło ono na jego wniosek bądź z powodu likwidacji albo reorganizacji urzędu uniemożliwiającej jego dalsze zatrudnianie.
Mieszkanie w naturze albo pomoc finansowa
Urzędnikowi służby cywilnej przeniesionemu do innego urzędu w innej miejscowości przez dyrektora generalnego, czyli na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) i przez szefa sc, czyli na podstawie art. 63 ust. 2 usc przysługuje mieszkanie udostępnione przez urząd, do którego urzędnik został przeniesiony, albo miesięczne świadczenie na pokrycie kosztów najmu lokalu mieszkalnego, wypłacane w okresie przeniesienia, jeżeli:
- urzędnik służby cywilnej albo jego współmałżonek nie posiadają mieszkania lub budynku mieszkalnego w miejscowości, do której następuje przeniesienie;