Zasady rozwiązywania stosunku pracy z urzędnikami służby cywilnej zostały szczegółowo opisane w ustawie pragmatycznej tej służby. Na temat zwolnień pracowników sc ustawa ta milczy. Oznacza to, że do tej grupy członków korpus sc stosować należy przepisy kodeksu pracy. Wynika to z art. 9 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Zgodnie z jej przepisami, w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy.
Co mówią przepisy
Gdyby nie przepisy rozdziału IX ustawy o służbie cywilnej poświęconego odpowiedzialności dyscyplinarnej członka korpusu sc, a więc także pracownika tej służby nie byłoby wątpliwości, że chcąc rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem sc pracodawca ma do wyboru wszystkie wymienione w kodeksie pracy tryby. A więc: porozumienie stron, wypowiedzenie umowy o pracę czy też zwolnienie bez wypowiedzenia zarówno z winy (art. 52 kp) jak i bez winy pracownika(53 kp).
Jednak zważywszy na wspomniane wyżej regulacje rozdziału IX ustawy o sc w tym art.114 ust. 2 usc, który za naruszenie obowiązków członka korpusu sc przewiduje zastosowanie kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy w urzędzie, co skutkuje wygaśnięciem stosunku pracy, przez wiele lat w orzecznictwie SN dominował pogląd, że rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem sc w trybie art. 52 kp jest niedopuszczalne. Uznawano, bowiem, że unormowania ustawy o sc w tym zakresie mają charakter wyczerpujący (por. wyrok z 11 marca 2008 r. II PK 193/07, wyrok z 7 kwietnia 2010 r. PK, 206/09) co przesądzało, że stosowanie w tym samym zakresie przepisów kodeksu pracy nie mogło mieć miejsca.
Komisja zamiast szybkiego zwolnienia
W związku z takim stanowiskiem orzecznictwa przez wiele lat pracodawcy chcąc pozbyć się z urzędu pracownika, który ciężko naruszył swoje obowiązki pracownicze musieli wszczynać postępowanie dyscyplinarne, czyli decydować się na długo trwającą procedurę, wymagającą zaangażowania wielu osób (np. rzecznika dyscyplinarnego i komisji dyscyplinarnej), której wyniku nie mogli być do końca pewni. Komisja oceniając określone zachowanie pracownika mogła przecież wymierzyć mu mniej dotkliwą karę niż kara wydalenie z pracy w urzędzie nie godząc się z argumentami pracodawcy, że pracownik za swój czyn lub zaniechanie powinien być usunięty z grona członków korpusu sc.
Tego typu podejście SN dla wielu, w tym również dla pracodawców, było tym trudniejsze do zrozumienia, że podobnych kłopotów nie było w razie konieczności zwolnienia urzędnika sc, czyli osoby, które stosunek pracy, co do zasady powinien być bardziej stabilny i mocniej chroniony niż pracownika sc. W takiej sytuacji mogli oni, bowiem skorzystać art. 71 ust.7 usc, zgodnie, z którym rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem sc bez wypowiedzenia z jego winy może nastąpić w razie: