Przykład
Pracownik służby cywilnej rozwiązał stosunek pracy z końcem marca 2015 r. z powodu przejścia na emeryturę. Mimo że w danym roku przepracował tylko trzy miesiące, dodatkowe wynagrodzenie za ten rok mu przysługuje. Oczywiście w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego. Podobnie byłoby, gdyby pracownik w roku, w którym odchodzi na emeryturę, pracował miesiąc albo i krócej. Art. 2 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu wymienia sytuacje, w których pracownik, aby otrzymać trzynastkę, nie musi się wykazać co najmniej sześciomiesięcznym zatrudnieniem (taką okolicznością jest jego odejście na emeryturę). Przepis ten nie określa jednak minimalnego stażu, jakie pracownik powinien osiągnąć.
Brak za karę
Przepisy przewidują cztery sytuacje, w których pracownik nie nabędzie prawa do trzynastki. Nie otrzyma on dodatkowego wynagrodzenia rocznego, gdy w rozliczanym roku:
- miał nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy trwającą dłużej niż dwa dni,
- stawił się do pracy lub przebywał w pracy w stanie nietrzeźwości,
- wymierzono mu karę dyscyplinarną wydalenia z pracy lub ze służby,
- rozwiązano z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.
Przykład
Pracownik przepracował w urzędzie cały rok. Ostatniego dnia 2015 r. stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości, co zostało zauważone i za co pracodawca wymierzył mu karę dyscyplinarną. Dodatkową sankcją dla tego pracownika będzie też utrata prawa do trzynastej pensji za 2015 r. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu pracownik nie nabywa prawa do trzynastki w przypadku m.in. stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości. Gdyby do tego incydentu doszło np. 2 stycznia 2016 r., negatywny skutek swojego zachowania w postaci pozbawienia prawa do trzynastki pracownik odczułby dopiero przy jej wypłacie za 2016 r., czyli za rok, w którym doszło do zdarzenia wymienionego w art. 3 ust 2 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu.
Przykład
Pracownik nie stawił się do pracy w ostatni dzień 2015 r. Zadzwonił do pracodawcy, informując go, że jest chory. Jednak kiedy przyszedł w końcu do urzędu, co nastąpiło 4 stycznia, okazało się, że nie posiada ani zwolnienia lekarskiego, ani innego usprawiedliwienia. Za to przewinienie pracodawca nie może go jednak pozbawić prawa do trzynastki za 2015 r. Mógłby to zrobić, gdyby nieobecność pracownika w pracy w tym roku trwała dłużej dwa dni.
Podstawa nagrody rocznej
Dodatkowe wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5 proc. sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. W podstawie trzynastki należy uwzględnić wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wymienia je rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz.14 ze zm.).
Ponadto w podstawie trzynastej pensji uwzględnia się też wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy.
W przypadkach niewymagających przepracowania co najmniej sześciu miesięcy określonych w art. 2 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu wysokość trzynastej pensji ustala się proporcjonalnie do okresu przepracowanego u danego pracodawcy.
Ważne
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego zależy od wysokości wynagrodzenia i innych świadczeń wliczanych do jego podstawy oraz od długości okresu świadczenia pracy przez pracownika.
podstawa prawna: ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1144 ze zm.)
Dla kogo trzynastka
Dodatkowa pensja – na zasadach określonych w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu – przysługuje pracownikom:
- państwowych jednostek sfery budżetowej, dla których środki na wynagrodzenia zostały określone w ustawie z 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 79, poz. 431 ze zm.);
- zatrudnionym w urzędach organów władzy publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz sądach i trybunałach wymienionych w art. 139 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 885 ze zm.). Dotyczy to pracowników Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, rzecznika praw obywatelskich, rzecznika praw dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, generalnego inspektora ochrony danych osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy;
- samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w cytowanej wcześniej ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- biur poselskich, senatorskich i poselsko-senatorskich oraz klubów, kół i zespołów parlamentarnych.
Nie dostaną jej natomiast (na zasadach określonych w ustawie o dodatkowym wynagrodzeniu):
- osoby wymienione w art. 2 ustawy z 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (tekst jedn. DzU z 2011 r. nr 79, poz. 430 ze zm.);
- żołnierze i funkcjonariusze: Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celnej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej oraz Biura Ochrony Rządu.