Przy czym żadna z tych pragmatyk nie określa przesłanek, jakimi powinien kierować się przełożony podejmujący tego rodzaju decyzje. W piśmiennictwie podkreśla się, że wszczęcie postępowania dyscyplinarnego (a jeszcze bardziej karnego) może doprowadzić do utraty zaufania do objętej tym postępowaniem osoby, stawiać go w niezręcznej sytuacji wobec współpracowników i podwładnych bądź też podważać jego bezstronność.
Ocenę czy w konkretnym przypadku wszczęcie wskazanego postępowania doprowadzi do wystąpienia tych negatywnych zjawisk ustawa pozostawia wymienionym przełożonym, którzy mogą, choć nie są do tego zobligowani podjąć decyzje o zawieszeniu (por. Anna Dubownik Komentarz do ustawy o pracownikach urzędów państwowych Lex). Podejmując taką decyzję przełożony powinien wziąć pod uwagę charakter i rodzaj zarzucanego czy to członkowi korpusu służby cywilnej czy urzędnikowi państwowemu czynu, ale też mieć na względzie interes urzędu. Zdaniem prof. Krzysztofa Rączki (Ustawa o służbie Cywilnej Komentarz LexisNexis Warszawa 2010r.) taką decyzję dyrektor generalny powinien podjąć, jeśli w konkretnych okolicznościach sprawy okazałoby się, że powstaje uzasadniona wątpliwość, co do możliwości wykonywania przez członka korpusu sc jego obowiązków w sposób rzetelny, bezstronny i politycznie neutralny.
Przełożony nie powinien się śpieszyć
Decyzję o zwieszeniu przełożony może podjąć na każdym etapie postępowania czy to karnego czy dyscyplinarnego. Nie jest ona ograniczona czasowo. Ale nie może być podjęta z mocą wsteczną (wyrok NSA z 10 tycznia 2001 r, II SA 1554/2000 OSNAPiUS 1999 nr 7 poz. 244).
Przy czym, jak wskazał NSA w wyroku z 16 grudnia 1985 r. (SA/Lu 572/85 ONSA 1985 nr 2, poz. 36), decyzja o zawieszeniu urzędnika państwowego mianowanego w pełnieniu obowiązków służbowych tylko na tej podstawie, że kierownik urzędu zlecił rzecznikowi dyscyplinarnemu wszczęcie postępowania wyjaśniającego o naruszenie przez tego pracownika obowiązków pracowniczych, jest dotknięta wadą nieważności. Postępowanie dyscyplinarne przeciwko urzędnikowi państwowemu mianowanemu zostaje, bowiem wszczęte dopiero na mocy decyzji kierownika urzędu o skierowaniu sprawy do komisji dyscyplinarnej.
W innym wyroku sąd ten podkreślił natomiast, iż nie można zawiesić mianowanego urzędnika państwowego w pełnieniu obowiązków służbowych z powodu wszczęcia przeciwko niemu postępowania dyscyplinarnego, jeżeli wniosek o ukaranie karą dyscyplinarną został zwrócony kierownikowi urzędu do uzupełnienia (wyrok NSA z 15 maja 1996 r. II SA 2841/95, Pr. Pracy 1996/10/46).
Tylko przez określony czas
Maksymalny okres zawieszenia zarówno w przypadku pracowników i urzędników służby cywilnej jak i urzędników państwowych mianowanych wynosi trzy miesiące. Tak wynika z art. art. 69 ust.2 usc oraz z art. 12 ust. 2 uopop. Wskazany termin, jak podkreśla się w orzecznictwie jest terminem materialnoprawnym, a nie procesowym, gdyż dotyczy istotnego ograniczenia uprawnień pracowniczych (wyrok NSA z 27 marca 1992 r. II SA 175/92).