Kierowcy coraz częściej przed podjęciem decyzji o zakupie ubezpieczenia chcą porównać kilka czy nawet kilkanaście ubezpieczeń oferowanych przez różne towarzystwa. Chcą w ten sposób upewnić się, że nie przepłacają i kupują ochronę, której zakres jest dopasowany do ich potrzeb.
Część właścicieli samochodów woli bezpośredni kontakt z ubezpieczycielem, inni wybierają agenta, który przedstawi propozycje wielu towarzystw. Karierę w ostatnich latach zrobiły także internetowe porównywarki ubezpieczeń. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób korzystających z internetu. Ceny polis można sprawdzić o każdej porze dnia i w każdym miejscu. Wystarczy urządzenie z dostępem do sieci. Może to być komputer, smartfon czy tablet.
Aby obliczyć składkę, musimy podać kilka informacji. Zazwyczaj chodzi o dane pojazdu (m.in marka, model, rok produkcji, pojemność i moc silnika, data pierwszej rejestracji). Trzeba też podać dane kierowcy (np. data otrzymania prawa jazdy, kod pocztowy miejsca zamieszkania). Kalkulatory różnią się nieznacznie i mogą wymagać mniej lub bardziej szczegowych informacji.
Po wyliczeniu składki mamy wgląd w szczegóły ofert. Często możemy także skorzystać z bezpłatnej porady konsultantów telefonicznych.
Zaufanie konsumentów do usług finansowych online wciąż rośnie. Można zatem przypuszczać, że liczba osób korzystających z możliwości porównania i zakupu polisy komunikacyjnej w internecie będzie rosła. Technologia ta nie wyprze jednak z rynku pośredników. Na przykład na dojrzałym rynku brytyjskim udział kanału direct w sprzedaży ubezpieczeń jest na poziomie równym dystrybucji poprzez niezależnych agentów.