Firma ubezpieczeniowa podejrzy konto w banku

Towarzystwa będą mogły dopasowywać polisę do potrzeb klienta dzięki wiedzy o jego dochodach i zakupach. O ile przekonają go do ujawnienia danych.

Aktualizacja: 18.09.2017 06:13 Publikacja: 17.09.2017 18:42

Firma ubezpieczeniowa podejrzy konto w banku

Foto: 123rf.com

Unijna dyrektywa PSD2, która wejdzie w życie w styczniu 2018 r., ureguluje rynek płatności, ale mogą z niej skorzystać także zakłady ubezpieczeń. Nowa regulacja wprowadza usługi, które pozwolą ubezpieczycielom bez konieczności wynagradzania banków otrzymać dostęp do danych transakcyjnych klientów, o ile ci się na to zgodzą. Daje to ubezpieczycielom wiele możliwości.

– Do dostawców usług transportowych czy mediów, których rynek już został uwolniony, dołączą za chwilę dostawcy usług finansowych. PSD2 to krok w stronę gospodarki sieciowej. Buduje jej finansową infrastrukturę i umożliwia konsumentom jeszcze wygodniejsze korzystanie z owoców gospodarki cyfrowej – przekonuje Michał Mroczek, chief data officer w AXA.

Będzie wiedza

Dla ubezpieczycieli korzyści z nowych informacji są oczywiste. Teraz klient przychodzi raz do roku kupić ubezpieczenie i towarzystwa nic o nim nie wiedzą. Banki dzięki temu, że klienci regularnie logują się do systemu i dokonują transakcji, wiedzą o nich dużo więcej. Po wejściu w życie dyrektywy PSD2 to się zmieni. O ile klienci się zgodzą.

– Na podstawie analizy danych ubezpieczyciele będą mogli przygotowywać oferty dla klientów i docierać z nimi przez inne kanały dystrybucyjne, co może w znacznym stopniu zrewolucjonizować rynek ubezpieczeń bancassurance w Polsce – wyjaśnia Dorota Kamińska, kierownik Działu Ubezpieczeń Masowych Affinity, Marsh Polska. – Oczywiście najważniejsze w tym procesie jest zabezpieczenie danych osobowych i udostępnianie tylko tych, na które klienci wyrazili zgodę.

I tak ubezpieczyciele uzyskają np. wiedzę o tym, że klient kupił wycieczkę na Seszele i od razu będą mogli mu zaproponować ubezpieczenie na podróż. Jeśli zobaczą, że klient płaci 1000 zł za polisę dla nieruchomości, będą mogli złożyć mu konkurencyjną ofertę za 900 zł. Mając informacje o dochodach, będą mogli ustalić odpowiednią sumę ubezpieczenia w polisie na życie.

Pomysłów brak

Eksperci przewidują, że nowe rozwiązane może przyczynić się do wzrostu sprzedaży ubezpieczeń przez internet dzięki temu, że klienci będą online otrzymywać oferty polis „szytych na miarę". Generalnie to, jak ubezpieczyciele wykorzystają wiedzę, zależeć będzie od tego, co będą umieli wyczytać z rachunku klienta.

Problemem dla towarzystw może być przekonanie klientów do tego, żeby dali im dostęp do informacji o swoim rachunku. Ci musieliby mieć z tego ewidentną korzyść. Może być nią aplikacja do obsługi rachunku bankowego – dzięki nowym przepisom nie tylko bank będzie mógł oferować takie produkty. Albo – lepsze dopasowanie ubezpieczeń do potrzeb klientów, dzięki czemu firma mogłaby zaproponować niższe ceny. Składki powinny zmaleć, gdy zakład ubezpieczeń byłby w stanie lepiej zbadać profil klienta.

Towarzystwa nie mają jednak na razie pomysłu na wykorzystanie nowych możliwości. – Nie jesteśmy przedsięwzięciem typu cinkciarz.pl, lecz uniwersalnym ubezpieczycielem, który niewiele wie o swoich klientach (agent często wie więcej), a nawet jeśli wie ciut więcej, to niewiele jest w stanie z tą wiedzą zrobić – mówi prosząca o anonimowość osoba z branży ubezpieczeniowej.

Opinia

Łukasz Łyczko, radca prawny w PwC Legal

Ubezpieczyciele bez konieczności wynagradzania banków, a za zgodą klientów, będą mogli dostać dostęp do danych transakcyjnych klientów, co może dać im ciekawe możliwości.

W celu skorzystania z nich zakład ubezpieczeń musiałby tak zorganizować swoją działalność w zakresie dystrybucji produktów, żeby współpracować z podmiotem uprawnionym do świadczenia wprowadzonej przez dyrektywę PSD2 usługi AIS (account information service, usługa dostępu do informacji o rachunku). Podmiotem tym może być np. spółka posiadająca licencję krajowej instytucji płatniczej. Sam ubezpieczyciel nie mógłby świadczyć takich usług, gdyż nie posiada statusu dostawcy usług płatniczych, mógłby jednak np. utworzyć w tym celu odpowiednią spółkę w swojej grupie kapitałowej.

Unijna dyrektywa PSD2, która wejdzie w życie w styczniu 2018 r., ureguluje rynek płatności, ale mogą z niej skorzystać także zakłady ubezpieczeń. Nowa regulacja wprowadza usługi, które pozwolą ubezpieczycielom bez konieczności wynagradzania banków otrzymać dostęp do danych transakcyjnych klientów, o ile ci się na to zgodzą. Daje to ubezpieczycielom wiele możliwości.

– Do dostawców usług transportowych czy mediów, których rynek już został uwolniony, dołączą za chwilę dostawcy usług finansowych. PSD2 to krok w stronę gospodarki sieciowej. Buduje jej finansową infrastrukturę i umożliwia konsumentom jeszcze wygodniejsze korzystanie z owoców gospodarki cyfrowej – przekonuje Michał Mroczek, chief data officer w AXA.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty
Ubezpieczenia
Artur Olech prezesem PZU. Potrzebna jest zgoda KNF
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ubezpieczenia
Klimat i inflacja stoją za wyższymi cenami polisy