Unijna dyrektywa PSD2, która wejdzie w życie w styczniu 2018 r., ureguluje rynek płatności, ale mogą z niej skorzystać także zakłady ubezpieczeń. Nowa regulacja wprowadza usługi, które pozwolą ubezpieczycielom bez konieczności wynagradzania banków otrzymać dostęp do danych transakcyjnych klientów, o ile ci się na to zgodzą. Daje to ubezpieczycielom wiele możliwości.
– Do dostawców usług transportowych czy mediów, których rynek już został uwolniony, dołączą za chwilę dostawcy usług finansowych. PSD2 to krok w stronę gospodarki sieciowej. Buduje jej finansową infrastrukturę i umożliwia konsumentom jeszcze wygodniejsze korzystanie z owoców gospodarki cyfrowej – przekonuje Michał Mroczek, chief data officer w AXA.
Będzie wiedza
Dla ubezpieczycieli korzyści z nowych informacji są oczywiste. Teraz klient przychodzi raz do roku kupić ubezpieczenie i towarzystwa nic o nim nie wiedzą. Banki dzięki temu, że klienci regularnie logują się do systemu i dokonują transakcji, wiedzą o nich dużo więcej. Po wejściu w życie dyrektywy PSD2 to się zmieni. O ile klienci się zgodzą.
– Na podstawie analizy danych ubezpieczyciele będą mogli przygotowywać oferty dla klientów i docierać z nimi przez inne kanały dystrybucyjne, co może w znacznym stopniu zrewolucjonizować rynek ubezpieczeń bancassurance w Polsce – wyjaśnia Dorota Kamińska, kierownik Działu Ubezpieczeń Masowych Affinity, Marsh Polska. – Oczywiście najważniejsze w tym procesie jest zabezpieczenie danych osobowych i udostępnianie tylko tych, na które klienci wyrazili zgodę.