Szybkie wypłaty po nawałnicach

Towarzystwa sprawnie likwidują szkody po nawałnicach – wynika z informacji zebranych przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Aktualizacja: 28.08.2017 12:09 Publikacja: 27.08.2017 19:24

Do ubezpieczycieli ciągle zgłaszane są szkody po nawałnicach z połowy sierpnia.

Do ubezpieczycieli ciągle zgłaszane są szkody po nawałnicach z połowy sierpnia.

Foto: materiały prasowe

KNF przepytała ubezpieczycieli, jak wyglądają procedury likwidacji szkód i ułatwienia dla poszkodowanych w wyniku burz i wichur, które przeszły nad Polską w połowie sierpnia.

Zebrane informacje pokazują, że towarzystwa po nawałnicach stanęły na wysokości zadania i zmobilizowały siły do usprawnienia pracy. Ułatwienia dla poszkodowanych obejmują przede wszystkim zwiększenie działań informacyjnych, aktywne docieranie do poszkodowanych, zwiększenie dostępności likwidatorów, wprowadzenie wypłat zaliczkowych, przyspieszone oględziny i szybką ścieżkę wypłaty.

Na obszarach, gdzie doszło do szkód, działają jednak firmy, które wprowadzają w błąd poszkodowanych, twierdząc, że przyjęcie kwoty bezspornej lub wypłaty zaliczkowej zamyka drogę do otrzymania odszkodowania w pełnej wysokości w późniejszym terminie.

Sygnały o takich problemach dotarły do KNF. Tymczasem wypłaty zaliczkowe mają na celu ograniczenie rozmiarów szkody poprzez umożliwienie zabezpieczenia mienia przed dalszym niszczeniem, a kwota bezsporna – jak najszybsze rozpoczęcie odtwarzania zniszczonego mienia na podstawie wstępnego oszacowania wysokości szkody. Dokładna wycena poniesionej szkody oraz ewentualna dopłata do odszkodowania nastąpią później.

Obecnie pierwsze odszkodowania albo przynajmniej zaliczki trafiają na konta ofiar żywiołów. W przypadku większych szkód trwają prace nad oszacowaniem strat. Za wcześnie jeszcze na ocenę, czy wypłaty są wystarczające i czy przy likwidacji szkód nie dochodzi do nieprawidłowości.

Liczba szkód po wichurach nadal rośnie. Do samego PZU wpłynęło już 33 tys. zgłoszeń, Ubezpieczeniowy gigant pomógł już prawie 19 tys. klientów. Najwięcej zgłoszonych szkód dotyczy budynków mieszkalnych oraz gospodarczych.

KNF przepytała ubezpieczycieli, jak wyglądają procedury likwidacji szkód i ułatwienia dla poszkodowanych w wyniku burz i wichur, które przeszły nad Polską w połowie sierpnia.

Zebrane informacje pokazują, że towarzystwa po nawałnicach stanęły na wysokości zadania i zmobilizowały siły do usprawnienia pracy. Ułatwienia dla poszkodowanych obejmują przede wszystkim zwiększenie działań informacyjnych, aktywne docieranie do poszkodowanych, zwiększenie dostępności likwidatorów, wprowadzenie wypłat zaliczkowych, przyspieszone oględziny i szybką ścieżkę wypłaty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Drożeją polisy na zdrowie i abonamenty medyczne
Ubezpieczenia
Roszady w największym polskim ubezpieczycielu. Były szef mBanku na czele PZU Życie
Ubezpieczenia
OFE dały zarobić lepiej niż lokaty bankowe i subkonta ZUS
Ubezpieczenia
Po wyborze nowego zarządu kapitalizacja PZU w górę o blisko miliard złotych
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty