Zrób zdjęcia i zadzwoń na infolinię

Szybsza wypłata po uszkodzeniu domu przez wichurę

Aktualizacja: 02.07.2016 13:49 Publikacja: 02.07.2016 08:09

Przy tak dużych szkodach na uproszczone procedury wypłaty odszkodowania nie można liczyć

Przy tak dużych szkodach na uproszczone procedury wypłaty odszkodowania nie można liczyć

Foto: AFP

Wichury, ulewy, burze – na początku lata aura nas nie rozpieszcza. Nierzadko dochodzi do uszkodzenia domów czy samochodów. Ubezpieczyciele przewidują w takich sytuacjach uproszczone ścieżki ubiegania się o odszkodowanie.

– Po wichurach, które przeszły 17 i 18 czerwca przez południową oraz centralną Polskę, odnotowaliśmy kilkakrotnie większą liczbę zgłoszeń szkód z dobrowolnych ubezpieczeń domów i mieszkań – mówi Jakub Jacewicz z Generali.

Podobne spostrzeżenia mają inni ubezpieczyciele. W Warcie było trzy razy więcej zgłoszeń niż normalnie, a w Concordii Ubezpieczenia dwa razy więcej.

Pospiesz się ze zgłoszeniem szkody

Gdy w wyniku wichury zostanie uszkodzony np. dom, trzeba niezwłocznie zgłosić to ubezpieczycielowi. Najlepiej zadzwonić na infolinię, choć można też osobiście udać się do oddziału albo skorzystać z poczty elektronicznej. Konsultanci ubezpieczyciela pomogą w określeniu parametrów szkody i poinformują, jakie dokumenty należy przesłać, aby otrzymać odszkodowanie.

– Szkody mogą być różne, ale działania, które powinien podjąć poszkodowany, są w zasadzie takie same. Na początku należy zabezpieczyć dom, mieszkanie czy auto – wyjaśnia Dawid Korszeń z Warty. – Trzeba dokładnie udokumentować stan mienia. Zdjęcia można zrobić choćby telefonem komórkowym. Następnie kontaktujemy się z ubezpieczycielem, podając numer polisy oraz opisując zdarzenie.

– Sprawne zgłoszenie szkody przyspiesza jej likwidację. Czas w takich przypadkach ma olbrzymie znaczenie – dodaje Piotr Adamczyk z Concordii Ubezpieczenia.

Często przy drobnych szkodach towarzystwa przewidują szybszy, odformalizowany proces likwidacji.

W Link4 szybka ścieżka możliwa jest wtedy, gdy w miarę łatwo da się ocenić uszkodzenia, np. została zerwana część pokrycia dachu, rynna, została wybita szyba, zniszczone ogrodzenie, itp. Oszacowanie wartości szkody następuje wówczas na podstawie opisu przekazanego przez klienta oraz sporządzonej przez niego dokumentacji fotograficznej.

Bez oględzin

W Generali szkoda zostanie zakwalifikowana do ścieżki uproszczonej, jeśli jest wynikiem np. huraganu czy gradu, który wystąpił na danym terenie, co potwierdzają podobne zgłoszenia. Dodatkowo szkoda musi mieć niewielkie rozmiary (bez naruszenia elementów konstrukcyjnych ścian czy dachu), a klient musi zgodzić się na likwidację bez oględzin.

Warta stosuje uproszczone procedury w przypadku szkód dotyczących stałych elementów mieszkania, urządzeń elektrycznych lub elektronicznych, które ucierpiały w wyniku burzy. Wtedy od klientów wymaga się mniej dokumentów i czynności. Mogą też liczyć na wcześniejszą wypłatę zaliczki.

Uniqa przewiduje szczególny tryb postępowania w przypadku likwidacji szkód masowych powstałych na skutek huraganu i innych gwałtownych zjawisk atmosferycznych. Uproszczona ścieżka likwidacji polega na tym, że nie potrzebne są oględziny, wystarczy dokumentacja zdjęciowa. Szkoda nie może jednak przekraczać ustalonej wysokości.

Klient zgłasza szkodę za pośrednictwem call center lub strony www.uniqa.pl. Likwidator ustala, jakie informacje i dokumenty są niezbędne do wydania decyzji w danych okolicznościach.

Niewielka wartość

W Ergo Hestii procedura uproszczona jest stosowana w przypadku nieznacznego zakresu uszkodzeń. Wystarczy wtedy rozmowa telefoniczna z klientem. Towarzystwo rezygnuje z oględzin.

W Concordii Ubezpieczenia uproszczonej ścieżce likwidacji podlegają szkody do wartości około 2000 zł. Po zebraniu danych w wywiadzie telefonicznym odszkodowanie jest wypłacane w ciągu 48 godzin.

W Allianz istnieje możliwość wydania decyzji o odszkodowaniu bez gromadzenia szczegółowej dokumentacji. Towarzystwo może się wtedy ograniczyć do oceny zniszczeń na podstawie informacji podanych w zgłoszeniu, do sprawdzenia, czy polisa obejmuje dany rodzaj ryzyka, czy szkoda została zgłoszona w okresie, gdy na danym terenie doszło do anomalii pogodowych.

Jakie dane będą potrzebne

Zanim zgłosimy szkodę, przygotujmy podstawowe informacje:

- numer polisy;

- imię i nazwisko poszkodowanego;

- datę i miejsce powstania szkody;

- przyczynę powstania szkody;

- zakres uszkodzeń (co i w jakim zakresie zostało zniszczone);

- szacunkową wartość szkody,

- adres, gdzie można przeprowadzić oględziny;

- numer telefonu do osoby, z którą należy się skontaktować w sprawie oględzin.

Jak wybrać dobre ubezpieczenie

- Dobre ubezpieczenie majątkowe od żywiołów obejmuje szkody powstałe w wyniku deszczu, gradu, huraganu, ognia czy uderzenia pioruna. Możemy rozszerzyć zakres ubezpieczenia, wykupując dodatkowe opcje, np. na wypadek przepięcia, wandalizmu, konieczności pokrycia kosztów poszukiwania przyczyny szkody.

- Ubezpieczając dom czy mieszkanie powinniśmy objąć ochroną także sprzęt AGD i RTV oraz inne wyposażenie. W przypadku polisy dla domu jednorodzinnego warto rozważyć rozszerzenie zakresu ochrony na ogrodzenie lub wolnostojący garaż.

- Przed zawarciem umowy warto sprawdzić definicje zdarzeń losowych. Im szersza definicja, tym ubezpieczenie lepiej chroni.

- Polisa powinna mieć odpowiednio wysoką sumę ubezpieczenia, dostosowaną do wartości ubezpieczanego mienia.

- Często można wybrać sposób, w jaki towarzystwo wyceni nasze mienie w razie szkody. Do wyboru są dwie opcje: – pierwsza do wypłata odszkodowania według wartości rzeczywistej; wówczas uzyskamy odszkodowanie oszacowane z uwzględnieniem zużycia mienia do czasu wystąpienia szkody; – druga możliwość to odszkodowanie według wartości odtworzeniowej; wówczas otrzymamy odszkodowanie, które umożliwi nam przywrócenie mienia do stanu sprzed szkody.

—źródło: na podstawie informacji Ergo Hestii

Wichury, ulewy, burze – na początku lata aura nas nie rozpieszcza. Nierzadko dochodzi do uszkodzenia domów czy samochodów. Ubezpieczyciele przewidują w takich sytuacjach uproszczone ścieżki ubiegania się o odszkodowanie.

– Po wichurach, które przeszły 17 i 18 czerwca przez południową oraz centralną Polskę, odnotowaliśmy kilkakrotnie większą liczbę zgłoszeń szkód z dobrowolnych ubezpieczeń domów i mieszkań – mówi Jakub Jacewicz z Generali.

Pozostało 92% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko