Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Ubezpieczenia

Obowišzkowe OC może nie wystarczyć

Wzrost cen OC właœciciele motocykli odczuwajš w mniejszym stopniu niż kierowcy samochodów
Fotolia
Składki wynoszš od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie

Motocykliœci nie sš ulubionymi klientami ubezpieczycieli. Większoœć towarzystw podchodzi bardzo ostrożnie do tej kategorii kierowców. Dotyczy to zarówno sprzedaży polis OC, jak i AC. Obowišzkowe ubezpieczenie OC jest oczywiœcie oferowane przez wszystkie towarzystwa, ale AC dla jednoœladów – już nie.

Cena OC jest ustalana po uwzględnieniu ryzyka, na jakie kierowca „naraża" ubezpieczyciela. Pod uwagę branych jest wiele czynników – od informacji o właœcicielu motocykla po dane techniczne pojazdu.

– Każdy ubezpieczyciel interpretuje otrzymane od klienta informacje według swoich zasad. Jednak w przypadku skuterów i motocykli towarzystwa bardzo wyraŸnie zwracajš uwagę na pojemnoœć silnika – tłumaczy Jakub Nowiński, członek zarzšdu multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Składki niższe niż dla samochodów

Jak wyjaœnia Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU, największy wpływ na wysokoœć składki majš: pojemnoœć silnika; rodzaj, marka, model pojazdu; wiek pojazdu; moc silnika. Poza tym towarzystwo uwzględnia m.in.: wiek właœciciela motocykla i jego miejsce zamieszkania; sposób używania pojazdu; formę posiadania pojazdu (własnoœć, leasing, inne); liczbę motocykli należšcych do danego właœciciela; wykupienie innych ubezpieczeń w PZU; wznowienie ubezpieczenia; przysługujšce zniżki za bezszkodowš jazdę (ewentualnie zwyżki za spowodowanie wypadku).

Ceny obowišzkowych ubezpieczeń OC dla jednoœladów sš wyraŸnie niższe w porównaniu z samochodami.

– Składka za 12-miesięczne ubezpieczenie OC wynosi od kilkudziesięciu złotych (motorowery) do kilkuset (duże motocykle) – podaje Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Œrednich Przedsiębiorstw w Compensie. – W naszym towarzystwie stawki podstawowe za OC zaczynajš się od 60 zł dla posiadaczy skuterów i sięgajš kilkuset złotych dla motocykli (w zależnoœci od pojemnoœci silnika). Trzeba jednak zaznaczyć, że sš to stawki bazowe, modyfikowane na podstawie takich czynników jak np. pojemnoœć silnika, rodzaj motocykla, wiek jego właœciciela.

– Wzrost cen OC motocykliœci odczuwajš w mniejszym stopniu niż kierowcy samochodów osobowych. Wynika to ze specyfiki jednoœladów (sš one dużo mniejsze), a także sposobu ich użytkowania; warunki atmosferyczne sprawiajš, że w Polsce można korzystać z motocykla przez szeœć – dziewięć miesięcy w roku – wyjaœnia Damian Andruszkiewicz.

Przydatne autocasco

O ile polisa OC jest obowišzkowa, to autocasco kupuje się dobrowolnie. Dlatego posiadacze starych motocykli często z AC rezygnujš. Nowsze modele warto ubezpieczyć od kradzieży. Przyda się również ochrona na wypadek poobijania jednoœladu w trakcie przeciskania się między autami. Motocykl łatwo też uszkodzić podczas wywrotki zawinionionej przez kierujšcego jednoœladem. Naprawy sš kosztowne, a w takiej sytuacji nie można ich sfinansować z obowišzkowego OC.

– Najlepiej, jeœli w AC zniesiony jest udział własny w szkodzie, gdyż motocykl jest bardziej „kruchy" niż samochód i nawet najdrobniejsza szkoda może spowodować spory wydatek – radzi Damian Andruszkiewicz.

Warto też zwrócić uwagę na to, czy wypłata odszkodowania zmniejsza sumę ubezpieczenia. Jeœli tak jest, motocyklista stanie przed koniecznoœciš doubezpieczenia pojazdu po szkodzie (żeby suma ubezpieczenia nadal odpowiadała wartoœci motocykla).

Istotna z punktu widzenia właœciciela jednoœladu jest również możliwoœć ubezpieczenia odzieży motocyklowej w ramach dodatkowej opcji (AC dotyczy jedynie pojazdu). W razie wypadku odzież – niejednokrotnie kosztowna – ulega uszkodzeniu i na ogół nie nadaje się do dalszego użytkowania.

Ochrona w ramach AC obejmuje zdarzenia będšce skutkiem standardowego użytkowania pojazdu w ruchu drogowym. Jeżeli kierowca planuje wykorzystywanie pojazdu, co jest doœć częstš praktykš, do innych celów, np. do treningowej jazdy na torze, może mieć problem z odszkodowaniem w razie wypadku w takich okolicznoœciach.

– Towarzystwa standardowo nie biorš odpowiedzialnoœci za zdarzenia powstałe w trakcie rajdów, zawodów, jazd treningowych czy konkursowych. Niektórzy ubezpieczyciele sš jednak skłonni pójœć kierowcy na rękę i po dodatkowej weryfikacji oraz po zapłacie dodatkowej składki rozszerzajš ochronę np. o ryzyko wystšpienia szkody w czasie wyœcigów i treningów motocyklowych – mówi Jakub Nowiński.

Skutki nieszczęœliwych wypadków

– Jeżdżšcy jednoœladami nie majš żadnej dodatkowej ochrony wynikajšcej z konstrukcji pojazdu. Sš więc o wiele bardziej niż kierowcy samochodów narażeni na ciężkie obrażenia ciała. Dlatego każdy motocyklista powinien wykupić ubezpieczenie NNW – radzi Paweł Kuczyński, ekspert z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W przypadku polisy NNW podstawowe znaczenie ma suma ubezpieczenia. Warto zapłacić składkę o kilkanaœcie złotych wyższš, aby otrzymać zdecydowanie większš sumę ubezpieczenia. W NNW obowišzujš bardzo œcisłe zasady wypłaty odszkodowania. 1 proc. uszczerbku na zdrowiu oznacza, że poszkodowany dostanie 1 proc. sumy ubezpieczenia (jeœli suma wynosi 10 tys. zł, będzie to zaledwie 100 zł). Osoby planujšce dalsze wyprawy motocyklem powinny także zadbać o to, żeby polisa NNW obejmowała nie tylko Polskę.

Eksperci polecajš również wykupienie ubezpieczenia assistance, które działa w przypadku awarii lub kolizji drogowej. Motocykl po kolizji zazwyczaj nie nadaje się do jazdy, a œredni koszt holowania to wydatek kilkuset złotych. Š?

Polisy dla motocyklistów drożejš powoli

Analitycy multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia na kilku przykładach sprawdzili, ile dzisiaj za OC musieliby zapłacić klienci, którzy kupili to ubezpieczenie w 2016 r. Okazało się, że nawet jeœli składki w danym towarzystwie wzrosły, to u konkurencji można znaleŸć polisę mniej więcej w cenie ubiegłorocznej.

Na przykład klient, który przed rokiem ubezpieczył skuter Peugeot Kisbee za 211 zł, dzisiaj w tej samej firmie zapłaciłby o 33 zł więcej, ale w innym towarzystwie nawet o kilka złotych mniej. Inny przykład. Kupione w 2016 r. OC dla motocykla Yamaha YZF-R1 kosztowało 182 zł. Teraz w tej samej firmie jest droższe o 64 zł, ale na rynku można znaleŸć oferty w cenie zbliżonej do zeszłorocznej.

Inne obserwacje ma CUK Ubezpieczenia. Według tej multiagencji stawki polis OC dla motocyklistów rosnš wolniej w porównaniu z samochodami i niejednostajnie; zdarzajš się okresy, gdy nieznacznie malejš. W całym ubiegłym roku œrednie ceny OC dla motocykli zwiększyły się o 31 proc. Tendencja wzrostowa utrzymuje się także w pierwszym kwartale tego roku. W marcu 2017 r. motocykliœci zapłacili za swoje OC œrednio 144 zł, czyli o 13 proc. więcej niż w grudniu 2016 r.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL