Ranking UFG jakości danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych

PZU, Compensa i Warta znalazły się na czele w rankingu jakości danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Publikacja: 08.03.2016 09:51

Ranking UFG jakości danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak matp Mateusz Pawlak

Na kolejnych pozycjach uplasowały się Aviva i Link4, które zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce. Największego skoku w klasyfikacji – dokonały Aviva i PZU, wspinając się odpowiednio o dwanaście i dziewięć pozycji. Ranking pokazuje również, że są możliwe inne kryteria oceny firm oferujących polisy OC i AC, niż tylko wysokość składki.

Ranking ubezpieczycieli za rok 2015 - w zakresie jakości danych oraz procesów związanych z zasilaniem ogólnopolskiej bazy polis Ośrodka Informacji UFG** - przygotowany został już po raz piąty. Klasyfikację sporządzono w oparciu o osiem wskaźników uwzględniających m.in. terminowość, kompletność i jednoznaczność przesyłanych danych o polisach i szkodach, ale też odsetek błędnych (unieważnianych) rekordów. - Nasz ranking ma na celu zmobilizowanie firm do dbałości o jakość oraz terminowość przesyłania danych do Ośrodka Informacji Funduszu – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. - Utrzymanie wysokiej jakości tych danych leży bowiem w interesie całego rynku, szczególnie teraz, gdy rosną ceny polis i rzetelna informacja o historii ubezpieczenia danego kierowcy ma wpływ na precyzyjne wyliczenie wysokości jego składki – dodaje.

Na koniec 2015 roku w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC - dla 21,73 mln pojazdów (przed rokiem 20,88 mln) oraz AC - dla 4,93 mln pojazdów (odpowiednio 4,67 mln), a ponadto informacje o blisko 2,1 mln wypłat odszkodowań z tych polis (OC i AC). W ciągu ubiegłego roku firmy ubezpieczeniowe skierowały do bazy OI UFG ponad 144 mln zapytań o historię ubezpieczenia posiadaczy i kierowców pojazdów i 120 mln zapytań o szkody przez nich spowodowane.

- Kolejne lata publikacji rankingu wskazują systematyczny wzrost rzetelności ubezpieczycieli w zasilaniu ogólnopolskiej bazy danych ubezpieczeń komunikacyjnych - mówi Sława Cwalińska Weychert, wiceprezes UFG.

- Warto podkreślić, że różnice między ubezpieczycielami z pierwszej piątki rankingu są naprawdę minimalne, a również firmy z końcowych miejsc - każdego roku - wyraźnie poprawiają swoje wyniki. Cieszy więc niezwykle, że poszczególne firmy przykładają coraz większą wagę i znaczenie do jakości danych przesyłanych do bazy Funduszu - dodaje.

Zgodnie z delegacją nowej ustawy o działalności ubezpieczeniowej Fundusz rozpoczął budowę bazy zdarzeń i szkód dla ubezpieczeń innych niż komunikacyjne.

- Budowa tej bazy jest jednym z głównym zadań i wyzwań stojących przed UFG w tym i przyszłym roku i mam nadzieję, że kilkunastoletnia współpraca UFG i ubezpieczycieli komunikacyjnych będzie stanowić tu źródło cennych doświadczeń – mówi wiceprezes Cwalińska Weychert. W przeciwieństwie do bazy komunikacyjnej – baza zdarzeń i szkód będzie nieobowiązkowa i będzie działać na zasadzie wzajemności. Pierwsze efekty prac nad bazą mogą być widoczne już w drugiej połowie 2016 roku.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, to instytucja, której zadaniem jest m.in. regulacja roszczeń i świadczeń z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz rolników, gdy sprawca nie zawarł umowy ubezpieczenia, jest obywatelem innego kraju lub nie można go zidentyfikować. Fundusz Gwarancyjny stanowi również swoistą deskę ratunkową dla ubezpieczonych w towarzystwie ubezpieczeń, które ogłosiło upadłość.

Na kolejnych pozycjach uplasowały się Aviva i Link4, które zajęły odpowiednio czwarte i piąte miejsce. Największego skoku w klasyfikacji – dokonały Aviva i PZU, wspinając się odpowiednio o dwanaście i dziewięć pozycji. Ranking pokazuje również, że są możliwe inne kryteria oceny firm oferujących polisy OC i AC, niż tylko wysokość składki.

Ranking ubezpieczycieli za rok 2015 - w zakresie jakości danych oraz procesów związanych z zasilaniem ogólnopolskiej bazy polis Ośrodka Informacji UFG** - przygotowany został już po raz piąty. Klasyfikację sporządzono w oparciu o osiem wskaźników uwzględniających m.in. terminowość, kompletność i jednoznaczność przesyłanych danych o polisach i szkodach, ale też odsetek błędnych (unieważnianych) rekordów. - Nasz ranking ma na celu zmobilizowanie firm do dbałości o jakość oraz terminowość przesyłania danych do Ośrodka Informacji Funduszu – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG. - Utrzymanie wysokiej jakości tych danych leży bowiem w interesie całego rynku, szczególnie teraz, gdy rosną ceny polis i rzetelna informacja o historii ubezpieczenia danego kierowcy ma wpływ na precyzyjne wyliczenie wysokości jego składki – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ubezpieczenia
Rekord sprzedaży polis majątkowych i życiowych Warty
Ubezpieczenia
Artur Olech prezesem PZU. Potrzebna jest zgoda KNF
Ubezpieczenia
Klimat i inflacja stoją za wyższymi cenami polisy
Ubezpieczenia
Wyraźny wzrost wydatków na ubezpieczenia w 2023 r. Ale to był spokojny rok
Ubezpieczenia
Grupa PZU przedstawiła wyniki za 2023. Bardzo dobry rok