Budowa Portu Centralnego wg. Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r. jest priorytetowym zadaniem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG), które uzyskało akceptację rządu.
„Zarówno liczba obsługiwanych pasażerów jak i wielkość przeładowanych towarów w Porcie Gdańsk systematycznie rośnie, a sam Port ma szansę stać się podmiotem wiodącym na Morzu Bałtyckim" – argumentuje w rozmowie z PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG, Marcin Osowski. Szacuje, że za dziesięć lat port może obsługiwać przeładunki o wielkości rzędu stu milionów ton rocznie. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku port obsłużył ponad 32 mln ton towarów.
„Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wykonanie koncepcji technicznej dokładnej lokalizacji i funkcjonalności przyszłego Portu Centralnego, co jest pierwszym krokiem do realizacji projektu budowlanego i późniejszej budowy" – wyjaśnił PAP wiceprezes ds. infrastruktury ZMPG. Tłumaczył, że koncepcja techniczna ma stanowić „zestaw wytycznych dla przyszłego projektu budowlanego".
Zaznaczył, że koncepcja ma uwzględnić m.in. uwarunkowania w zakresie warunków hydrologicznych, przeszkody środowiskowe oraz połączenie przyszłej infrastruktury drogowej, sieciowej z istniejącą. Ma też określić harmonogram czasowy realizacji przedsięwzięcia. „Pokaże, od czego zacząć, które terminale powinny powstać jako pierwsze, które w terminie późniejszym" – dodał. Przewiduje, że „za rok może rozpocząć się tworzenie projektu budowlanego Portu Centralnego".
Dodał, że port prowadzi „intensywne rozmowy" z ministerstwami: gospodarki morskiej oraz rozwoju w sprawie „uruchomienia procedury wyboru doradcy i zastosowanie w przypadku przedsięwzięcia trybu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego". Osowski wyjaśnił, że chodzi o wybór partnera prywatnego, który zdecyduje się finansować budowę. Przyznał, że port planuje, że pierwsze terminale mogą być oddane do użytku w 2024 roku. Nowe terminale mają umożliwić obsługę statków o zanurzeniu do 15 metrów.