Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Transport

Kanada broni subwencji dla Bombardiera

Bloomberg
Kanada zwróciła się do Œwiatowej Organizacji Handlu WTO o zablokowanie prób Brazylii wszczęcia szczegółowego œledztwa majšcego wykazać, że jej subwencje dla Bombardiera poważnie szkodzš Embraerowi

Ottawa wykonała to proceduralne posunięcie miesišc po wyrażeniu przez WTO zgody na powołanie grupy rozjemczej (panelu), która zbada twierdzenie Brazylii, że Kanada udziela szkodliwej pomocy w produkcji samolotów serii C (CSeries). Kanada twierdzi, że wstępne argumenty Brazylii nie spełniajš wymogów, więc nie należy używać ich do uruchamiania kosztownej i czasochłonnej procedury dotyczšcej jej polityki w sektorze lotnictwa w ramach tzw. aneksu V.

Aneks V mimo, że wyglšda na bardzo dopracowany element ustawodawstwa handlowego jest powodem goršcej debaty w WTO, bo okreœla, jak głęboko grupa rozjemcza może wnikać w swym œledztwie w wykrywaniu możliwych nadużyć w handlu. Ta procedura może wišzać się z setkami pytań i odpowiedzi w ramach specjalnych działań z poufnymi informacjami, dochodziło więc do spięć między członkami organizacji, kiedy można jš stosować.

Uznanie wniosku Kanady mogłoby pokrzyżować starania Brazylii zwrócenia uwagi na coœ, co uważa za nielegalnš pomoc dla samolotów odrzutowych CSeries, a co mogłoby pomóc oskarżajšcym w innych sporach handlowych. Ten spór proceduralny wynika ze znacznie poważniejszej walki, trwajšcej od 14 lat na forum WTO między USA i Uniš Europejskš o subwencje lotnicze.

W przypadku amerykańskich subwencji dla Boeinga, które wywołały ripostę Waszyngtonu i œciganie europejskich subwencji dla Airbusa Unii udało się odwołać od decyzji panelu WTO o nie uruchamianiu procedury w ramach aneksu V.

Kanada jako obserwator tamtego sporu stwierdziła, że grupa rozjemcza WTO nie ma uprawnień do uruchamiania tego aneksu. Jej najnowszy wniosek w Genewie jest trzecim kolejnym starciem z Brazyliš w WTO o pomoc dla producentów samolotów. Boeing zaskarżył w Waszyngtonie pomoc dla CSeries na podstawie amerykańskich przepisów antydumpingowych.

Bazylia z kolei twierdzi, że jej skarga na kanadyjskš pomoc uzyskała wsparcie od władz USA, które nałożyły wysokie cło (300 proc.) na nowe samoloty Bombardiera. Zdaniem specjalistów od handlu międzynarodowego, Boeing może złożyć w WTO skargę na Kanadę, dokładajšc pracy przecišżonej organizacji w Genewie.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL