Czy Airbus prześcignie Boeinga?

Airbus zamierza prześcignąć Boeinga w rocznych dostawach samolotów do 2020 r. — oświadczył jego dyrektor generalny Fabrice Brégier w wywiadzie dla dziennika ”Die Welt”

Aktualizacja: 23.10.2016 03:38 Publikacja: 21.10.2016 15:53

Czy Airbus prześcignie Boeinga?

Foto: Bloomberg

Europejska grupa jest od kilku lat na pierwszym miejscu na świecie pod względem nowych zamówień co roku, natomiast od 2012 r. ustępuje amerykańskiemu rywalowi w liczbie dostaw. Brégier powiedział teraz, że Airbus skupi się na rodzinie maszyn średniego zasięgu A320 i na samolotach dalekiego zasięgu A350. Do końca roku planuje dostawę 50 sztuk A350, choć do końca września wydał tylko 26 tych maszyn.

10 tys. samolotów po 44 latach

Wcześniej Europejczycy wydali w ośrodku odbioru w Colomiers pod Tuluzą linii Singapore Airlines A350 — 10-tysięczny samolot od czasu pierwszego lotu pierwszego samolotu tej grupy, A300. Lot ten odbył się w 1972 r., samolot trafił 10 maja 1974 do Air France.

Azjaci odebrali szósty z 67 zamówionych samolotów A350-900. Jeszcze w tym miesiącu samolot ze specjalnym logo „10,000th Airbus" zacznie obsługiwać nowe bezpośrednie połączenie między Singapurem a San Francisco. SIA jest największym odbiorcą tego modelu. Była też premierowym klientem, superjumbo A380 w 2007 r.; zamówiła 24, a używa 19.

— Potrzebowaliśmy 19 lat na dostarczenie pierwszego tysiąca samolotów i zaledwie 19 miesięcy na wydanie tysiąca ostatnich — oświadczył prezes Airbusa, Tom Enders. Przy okazji Airbus poinformował, że w tym roku zamierza wydać klientom 650 maszyn i uzyskał zamówienia o wartości biliona euro.

Firma początkowo działała wyłącznie w sektorze szerokokadłubowym (modele A300 i A310), a w połowie lat 80. weszła na rynek wąskokadłubowy wraz z debiutem A320 dobrze przyjętego na rynku. Technologie zastosowane w A320, wyznaczające nowe normy w konstrukcji samolotów, na początku lat 90. trafiły również do A330 i A340 – po raz pierwszy samoloty wąsko- i szerokokadłubowe zyskały podobną charakterystykę operacyjną.

Airbus niedawno zainwestował w rodzinę A320neo, która weszła do komercyjnej służby w tym roku, oraz w rodzinę A330neo, która jest obecnie opracowywana, a pierwszy jej przedstawiciel ma zostać dostarczony klientowi pod koniec 2017 r. Zaawansowane są prace nad drugą wersja nowego samolotu — A350-1000, który wykona pierwszy lot jeszcze w tym roku, a do pierwszego klienta trafi w drugim półroczu 2017.

Bieżąca gama Airbusa składa się z 16 modeli należących do czterech rodzin – A320, A330, A350 XWB i A380. Airbus uzyskał ponad 16 700 zamówień, jego maszyny latają w barwach ponad 400 linii lotniczych na świecie. 6700 zamówień oczekujących na realizację reprezentuje 10 lat produkcji przy jej obecnym tempie.

Rzecznik producenta wyjaśnił — w związku z kłopotami dostawców wyposażenia kabin A350 — że problemy z jakością zostały uregulowane, pozostają natomiast problemy ilości. Pracujemy z naszymi dostawcami nad nadrobieniem tego opóźnienia — dodał i podtrzymał plan dostawy 50 sztuk w tym roku.

Europejska grupa jest od kilku lat na pierwszym miejscu na świecie pod względem nowych zamówień co roku, natomiast od 2012 r. ustępuje amerykańskiemu rywalowi w liczbie dostaw. Brégier powiedział teraz, że Airbus skupi się na rodzinie maszyn średniego zasięgu A320 i na samolotach dalekiego zasięgu A350. Do końca roku planuje dostawę 50 sztuk A350, choć do końca września wydał tylko 26 tych maszyn.

10 tys. samolotów po 44 latach

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej