Rz: Dlaczego dla portów morskich ważna jest żegluga ródlšdowa?
Monika Niemiec-Butryn: Wemy przykład z Gdańska: już teraz obsługa ładunków w porcie Gdańsk wymaga, aby rednio co minutę wjeżdżał lub wyjeżdżał załadowany samochód ciężarowy, a co trzy minuty - pocišg. Obcišża to znacznie sieć drogowš i kolejowš, a z czasem doprowadzi do ich blokady. Dlatego droga wodna jest konieczna w szczególnoci dla portów morskich. Zaletš żeglugi ródlšdowej jest jej dużo większa zdolnoć przewozowa. Jedna barka może zastšpić do 60 samochodów ciężarowych lub zabrać tyle towarów, ile jeden pocišg..
GUS podaje, że udział żeglugi ródlšdowej jest znikomy w całym systemie transportu, a w dodatku jeszcze spada. W ub. roku zmalał o 40 proc. w porównaniu z rokiem 2015. Co przewozi się polskimi rzekami?
Rzeczywicie, w latach 2014-2016 przewieziono zaledwie ok. 14 mln ton ładunków Odrš i Wisłš, z czego najwięcej rud metali. Od 2014 roku systematycznie zwiększa się tonaż transportowanych produktów chemicznych, włókien sztucznych, produktów z gumy i tworzyw sztucznych, produktów rolnictwa, łowiectwa i lenictwa, a także surowców wtórnych i odpadów miejskich. Ten wzrost dotyczy także metali podstawowych i wyrobów metalowych. Coraz częciej pojawiajš się nowe kategorie przewożonych towarów, przy czym grupy ładunków i trendy pokrywajš się z tym, co obserwujemy w Europie. Jeli chodzi o skalę, to sprawa jest prosta: jak nie będzie dobrej drogi wodnej, to nie będzie znaczšcego transportu. Z punktu widzenia przewoników, Odrzańska Droga Wodna poza odcinkiem z Gliwic do Brzegu Dolnego - jest dziurawa i kręta jak lena droga górska. Wisła jest jeszcze gorsza. Przygotowujšc się do studiów wykonalnoci rozmawiamy z wieloma przedsiębiorstwami o tym, czy chcš korzystać z transportu wodnego. Menadżerowie mówiš wprost: będziemy wozić, jak będzie droga z prawdziwego zdarzenia. A najważniejsza dla drogi wodnej jest stabilnoć warunków żeglugowych, w szczególnoci głębokoć. Od zanurzenia barki zależy opłacalnoć transportu rzekš.
W porównaniu do korzyci, jakie każdego dnia przynosi rozwój dróg i linii kolejowych, korzyci z rozwoju ródlšdowych dróg wodnych nie wydajš się już tak oczywiste.
Przeciwnie. Dobre zagospodarowanie rzek niesie ze sobš wiele korzyci dla społeczeństwa. Przykładowo, zmniejszy się ryzyko powodzi, ponieważ na dobrze zagospodarowanej rzece będziemy mogli lepiej sterować wezbraniami. Zmaleje także dotkliwoć okresu suszy, ponieważ więcej zbiorników wodnych oznacza więcej wody zatrzymanej na potrzeby ludzi, rolnictwa, hodowli czy też przemysłu. Zwłaszcza, że Polska ma jedne z najmniejszych zasobów wodnych w Europie. Wreszcie bardziej rozwinie się energetyka wodna, co systemowo poprawi bezpieczeństwo energetyczne kraju. Obserwujemy ponadto, że miasta zwracajš się coraz bardziej ku rzekom. Rewitalizacja terenów nadwodnych ożywia publicznš przestrzeń ródmiejskš, co przycišga ludzi nad wodę. Oprócz wymienionych korzyci jest jeszcze wiele innych, m.in. nowe miejsca pracy, zmniejszenie hałasu, rozwój regionalny. Powstanš nowe połšczenia drogowe w relacji rzeka - lšd, ma szansę rozwinšć się turystyka i inne działy gospodarki. Ważne sš także bardziej globalne efekty, jak mniejsza emisja dwutlenku węgla w wyniku przeniesienia transportu częci towarów z drogi na rzeki.
Co z przyrodš? Czy modernizacja dróg wodnych nie wybetonuje największych rzek w naszym kraju? Czy będziemy zamieniać rzeki w zbiorniki retencyjne?
Nie ma mowy o betonowaniu rzek. To demagogiczne i nieprawdziwe argumenty używane przez przeciwników rozwoju żeglugi. Dawniej używano technologii, które pomijały rodowisko przyrodnicze, ale te czasy już minęły. Zmieniła się wiadomoć europejskich społeczeństw oraz podejcie do ochrony rodowiska. Obecnie kładzie się nacisk na zrównoważony rozwój. Planowane inwestycje podlegajš ocenie oddziaływania na rodowisko i konsultacjom społecznym. Wszystkie działania na rzekach będš wykonywane zgodnie z obowišzujšcym prawem, w tym prawem unijnym. Już przy opracowaniu koncepcji modernizacji dróg wodnych korzystamy z dowiadczeń innych krajów oraz z wiedzy eksperckiej. Wykorzystamy wytyczne, które wskazujš konkretne rozwišzania techniczne ograniczajšce wpływ żeglugi na rodowisko. Nowoczesne technologie pozwalajš wkomponować elementy infrastruktury w krajobraz rzeki. W XXI wieku modernizacja dróg wodnych służy ich kompleksowemu wykorzystaniu, spełnia nie tylko cele transportowe, ale zapewnia również dbałoć o wartoci przyrodnicze. Włanie poprzez takie kompleksowe działania zmierzamy do przywrócenia żeglugi na naszych rzekach. To jedyna możliwoć by zapewnić gospodarcze wykorzystanie ródlšdowych dróg wodnych, rozwijać najbardziej ekologiczny rodzaj transportu chronišc tym samym rodowisko. To jednoczenie sposób, by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców nadrzecznych obszarów, chronić je przed powodziami. Rzeki trzeba zagospodarować, mšdrze i w zgodzie z przyrodš.