Senatorzy w USA pytają linie o technologie IT

Dwaj senatorzy amerykańscy rozesłali pisma do 13 największych linii lotniczych z wyrazami niepokoju, że ich systemy IT są narażone na przerwy w dostawach prądu, co może uziemić tysiące podróżnych podobnie do ostatniego przypadku Delty

Publikacja: 17.08.2016 17:26

Senatorzy w USA pytają linie o technologie IT

Foto: Bloomberg

Richard Blumenthal i Edward Markey wystąpili z taką inicjatywą po wpadkach Southwest Airlines i Delta Air Lines, które na skutek problemów technicznych musiały odwołać tysiące lotów. Delta odwołała ok.2 tys. lotów po małym pożarze  i awarii w ośrodku technologicznym.

Senatorzy chcą otrzymać szczegóły o konkretnych zabezpieczeniach i systemach wsparcia, aby nie dochodziło do  wyłączania lotniczych systemów IT. Wysłali pisma m.in. do Delty, Southwest, America Airlines, United i JetBlue.

"Niepokoją nas ostatnie doniesienia wskazujące, że systemy IT linii lotniczych mogą odmówić posłuszeństwa z powodu sposobu ich zaprojektowania i serwisowania. Teraz, gdy  czterech przewoźników  kontroluje ok. 85 proc. zdolności przewozowych wystarczy, że jedna linia lotnicza będzie mieć przerwę w dostawie energii elektrycznej, a tysiące pasażerów może zostać uziemionych " - stwierdzili   senatorzy z Partii Demokratycznej.

Southwest wyjaśniła, że dołożyła „znacznych starań i zainwestowała pieniądze w zapewnienie, by technologia wspierająca naszą działalność miała możliwości wsparcia i powrotu do normalnego stanu".

Senatorzy chcą też, by linie odpowiedziały, czy będą przebukowywać pasażerów na konkurencyjne linie albo wypłacać kompensaty pasażerom za opóźnione albo odwołane loty z powodu wyłączenia systemu IT. Ponadto chcą wyjaśnień, co linie zrobią dla zapewnienia bezpieczeństwa cybernetycznego.

Resort transportu oświadczył wcześniej, że odpowiedzialność za  systemy IT dotyczące wewnętrznych operacji linii lotniczych - jak rozkład lotów -   spoczywa na samych liniach. Muszą one przestrzegać przepisów chroniących prawa konsumentów i kompensaty w razie masowych przypadków odwoływania lotów i opóźnień.

Systemy rezerwacji największych przewoźników są obsługiwane przez specjalny system operacyjny IBM znany jako Transaction Processing Facility, TPF. Stworzono go w latach 60. dla  szybkiej obsługi dużej liczby transakcji; w dalszym ciągu jest unowocześniany przez IBM, który dokonał dużej zmiany tego  systemu operacyjnego jakieś 10 lat temu.

Richard Blumenthal i Edward Markey wystąpili z taką inicjatywą po wpadkach Southwest Airlines i Delta Air Lines, które na skutek problemów technicznych musiały odwołać tysiące lotów. Delta odwołała ok.2 tys. lotów po małym pożarze  i awarii w ośrodku technologicznym.

Senatorzy chcą otrzymać szczegóły o konkretnych zabezpieczeniach i systemach wsparcia, aby nie dochodziło do  wyłączania lotniczych systemów IT. Wysłali pisma m.in. do Delty, Southwest, America Airlines, United i JetBlue.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej