Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Transport

Na lotniskach zapowiada się kolejny rekordowy rok

materiały prasowe
Tylko jeden port lotniczy — ŁódŸ odnotował w I półroczu 2017 spadek liczby odpraw pasażerskich.

Pozostałe rozwijajš się, najczęœciej w tempie dwucyfrowym. A wzrost napędzajš przede wszystkim największe porty. Chociaż absolutnym rekordzistš jest mazurskie lotnisko w Szymanach, gdzie w porównaniu z I półroczem 2016 ruch zwiększył się aż 491 proc. Jest to rekord w skali europejskiej, jeœli nie œwiatowej. W liczbach bezwzględnych wyglšda to mniej imponujšco, ale w tym roku jest gwarancja przekroczenia 100 tys. pasażerów.

Szybciej od prognoz zwiększa się liczba pasażerów na największym polskim porcie Lotnisku Chopina w Warszawie. Szacowano, że na koniec roku ze stołecznego portu odprawi się ok 14 mln pasażerów. Tymczasem już pierwsze półrocze zakończyło się wynikiem bliskim 7 milionom, zaœ wiadomo, że lipiec i sierpień znów będš rekordowe. W tym roku z Warszawy można polecieć w 15 nowych kierunkach — to efekt uruchomienia 8 nowych rejsów przez LOT oraz 7 przez węgierskiego niskokosztowy Wizz Air.

W udogodnienia dla podróżnych w tym roku Lotnisko Chopina zainwestuje ponad 90 mln złotych. Pasażerowie odlatujšcy poza strefę Schengen już zauważyli, że odprawy paszportowe sš łatwiejsze i szybsze. — W czerwcu oddana została strefa kontroli dokumentów Straży Granicznej. Liczba dostępnych stanowisk wzrosła z 10 do 18 – mówi Hubert Wojciechowski, dyrektor Biura Marketingu i PR z Lotniska Chopina. — Aby móc płynnie zarzšdzać dostępnš infrastrukturš będziemy, zależnie od potrzeb, wykorzystywać możliwoœć elastycznego przydziału wyjœć do samolotów do strefy Schengen lub Non Schengen— dodaje Hubert Wojciechowski.

Z kolei dla krakowskiego lotniska w Balicach wielkim sprawdzianem będzie lipiec. Rok temu w końcu tego miesišca było tam prawdziwe oblężenie — bo odbywały się Œwiatowe Dni Młodzieży. 1 i 2 sierpnia odprawiło się tam wówczas po 20 tys. pasażerów dziennie (przepustowoœć wynosi 29 tys.), zaœ maksymalnie może stšd odlecieć w cišgu doby 90 samolotów.

W tym roku z Balic tylko Ryanair uruchomił na lato 7 nowych połšczeń, zaœ LOT przywrócił połšczenia za Atlantyk — do Chicago. Łšcznie z Balic pasażerowie majš w tym sezonie letnim 11 nowych rejsów, a w całym roku ta liczba wzroœnie do 27. — W naszej siatce połšczeń każdy pasażer ma szansę znaleŸć kierunek, który odpowiada jego planom. Na krakowskim lotnisku regularne rejsy oferuje 19 linii lotniczych. W większoœci samolotów odlatujšcych z Krakowa zajęte sš prawie wszystkie miejsca – mówi Radosław Włoszek, prezes Zarzšdu Kraków Airport.

Latem zainteresowaniem pasażerów cieszy się przede wszystkim południe Europy, w tym tegoroczne nowoœci: Porto, Walencja czy Wenecja. Ciekawš propozycjš jest Tel Awiw – dokšd lata El-Al, nowy przewoŸnik w Kraków Airport. — Z kolei Düsseldorf i Stuttgart, kierunki obsługiwane przez Eurowings, to oferta, która może zainteresować pasażerów podróżujšcych w celach biznesowych – dodaje Radosław Włoszek.

Największy podziw jednak budzi tempo rozwoju mazurskiego lotniska w Szymanach, gdzie zaledwie w półtora roku po uruchomieniu, już niezbędne sš kolejne inwestycje. Wprawdzie w regularnych rejsach odlatujš stamtšd samoloty jedynie do Londynu, ale liczba pasażerów roœnie lawinowo. Cały ubiegły rok zakończył się wynikiem 49 tys. odprawionych pasażerów, I półrocze 2017 dało już liczbę 79 tys. Wiadomo już, że niezbędna jest rozbudowa płyty postojowej, która w tej chwili jest w stanie pomieœcić jedynie trzy maszyny, podczas gdy Szymany oprócz Wizz Aira i Ryanaira obsługujš także intensywny ruch General Aviation oraz czartery.

Jedyne lotnisko ze spadkiem — ŁódŸ wyraŸnie nie jest w stanie wytrzymać konkurencji portu w Warszawie. —Nie jesteœmy zadowoleni ze statystyk — przyznała cytowana przez „Rynek Infrastruktury” nowa prezes łódzkiego portu, Anna Midera. Celem ŁódŸ Airport jest osišgnięcie pół miliona pasażerów rocznie, czyli powinno ich być trzykrotnie więcej, niż obecnie. Łódzkie lotnisko zabolała decyzja biura podróży Itaka, które wycofało się z czarterów, pozostał więc tylko Ryanair. Prezes Midera nie ukrywa, że ambicje lotniska sš o wiele większe.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL