UKE: rynek pocztowy wzrósł o ponad 764 mln zł

Branża pocztowa dynamicznie się zmienia, przede wszystkim za sprawą cyfryzacji.

Publikacja: 30.05.2018 16:53

UKE: rynek pocztowy wzrósł o ponad 764 mln zł

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Spadła liczba wysyłanych listów przy jednoczesnej eksplozji liczby przesyłek zawierających towary zamawiane elektronicznie (e-commerce), a to jeden z czynników, które sprawiły, że w roku 2017 nastąpił bardzo wyraźny wzrost wartości rynku pocztowego. Ta skoczyła o ponad 764 mln zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Regulator rynku opublikował w środę raport nt. stanu rynku pocztowego w Polsce. Wynika z niego, że rynek ten wart jest już ponad 8,4 mld zł (przekłada się na 10-proc.) roczną stopę wzrostu, ponad dwukrotnie przewyższającą stopę wzrostu PKB całej polskiej gospodarki). I to mimo spadku samej liczby przesyłek. Wysyłamy mniej, ale za to wybieramy zaawansowane, droższe usługi. I wciąż najchętniej korzystamy z usług Poczty Polskiej, której udział w wolumenie przesyłek wyniósł ponad 83 proc. – konkluduje UKE.

Najnowszy raport UKE pokazuje, że w 2017 r. całkowita liczba usług pocztowych spadła za 1,90 do poziomu 1,87 mld sztuk. Odpowiadał za to segment listów, który skurczył się o 2,4 proc. Co ciekawe, usługi jak paczki pocztowe i przesyłki kurierskie rosły odpowiednio o 4,4 i aż 16,4 proc.

Poczta Polska (PP) zrealizowała w strumieniach krajowym i zagranicznym 1,56 mld sztuk usług, co przełożyło się na 4,81 mld zł przychodu. W odniesieniu do roku ubiegłego wolumen zrealizowanych przez operatora wyznaczonego usług zwiększył się o 1,2 proc., a wartość przychodów wzrosła o 12 proc.

W segmencie przesyłek kurierskich działalność prowadziło w 2017 r. 89 operatorów pocztowych (to największy segment rynku usług pocztowych, a w konsekwencji obszar, w obrębie którego nastąpił największy rozwój konkurencji). Jak podaje UKE, dynamiczny wzrost przychodów (+387,1 mln zł) z usług kurierskich napędzany był już kolejny rok wciąż rosnącymi wolumenami przesyłek zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach handlu online. Przesyłki kurierskie stanowiące 16,5 proc. całego wolumenu usług pocztowych na rynku, tworzą aż 47 proc. jego wartości.

W 2017 r. użytkownicy przesyłek kurierskich zareklamowali ogółem 864,9 tys. usług. Oznacza to, że na każde 10 tys. usług reklamowano ok. 29. To więcej niż w 2016 r., gdy było to poniżej 25. Najczęstszym powodem reklamacji było opóźnienie w stosunku do gwarantowanego terminu doręczenia. Odsetek uwzględnionych przez operatorów reklamacji wyniósł 55 proc. (w 2016 r. – 43 proc.). Klienci pisali również reklamacje w przypadku uszkodzenia przesyłki (13 proc.) oraz utraty przesyłki (8 proc.).

Spadła liczba wysyłanych listów przy jednoczesnej eksplozji liczby przesyłek zawierających towary zamawiane elektronicznie (e-commerce), a to jeden z czynników, które sprawiły, że w roku 2017 nastąpił bardzo wyraźny wzrost wartości rynku pocztowego. Ta skoczyła o ponad 764 mln zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Regulator rynku opublikował w środę raport nt. stanu rynku pocztowego w Polsce. Wynika z niego, że rynek ten wart jest już ponad 8,4 mld zł (przekłada się na 10-proc.) roczną stopę wzrostu, ponad dwukrotnie przewyższającą stopę wzrostu PKB całej polskiej gospodarki). I to mimo spadku samej liczby przesyłek. Wysyłamy mniej, ale za to wybieramy zaawansowane, droższe usługi. I wciąż najchętniej korzystamy z usług Poczty Polskiej, której udział w wolumenie przesyłek wyniósł ponad 83 proc. – konkluduje UKE.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski