Solaris dostarczył do Niemiec innowacyjne trolejbusy

Solaris, producent autobusów z Bolechowa pod Poznaniem, coraz mocniej rozwija się na rynku niemieckim.

Aktualizacja: 05.03.2016 10:19 Publikacja: 05.03.2016 10:00

Solaris dostarczył do Niemiec innowacyjne trolejbusy

Foto: spółka

Na linie położonego w Badenii-Wirtembergii miasta Esslingen am Neckar wyjechały właśnie nowatorskie trolejbusy. Pojazdy typu Trollino 18,75 MetroStyle zostały dostarczone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. i Vossloh Kiepe. Mają specjalne, ponadstandardowe wyposażenie, które pozwala im kontynuować kurs niezależnie od sieci trakcyjnej.

W przegubowych Trollino został zamontowany system trakcyjny, układ napędowy oraz baterie niemieckiej firmy Vossloh Kiepe. Pojazdy posiadają napęd dwuosiowy. Oznacza to, że dwa silniki elektryczne napędzają dwie z trzech osi pojazdów. Takie rozwiązanie zapewnia bardzo dobre przyspieszenie oraz oferuje możliwość elektrycznego hamowania, podczas którego odzyskiwane są duże ilości energii. Baterie ładowane są w czasie korzystania z trakcji. Z kolei zgromadzona w nich energia jest wykorzystywana podczas autonomicznej jazdy bez pantografu. W ten sposób zalety trolejbusów zostały z połączone z atutami autobusów bateryjnych.

Zakup nowoczesnych trolejbusów produkowanych przez Solarisa otwiera przed miejscowym przewoźnikiem SVE Esslingen nowe możliwości. Dzięki zastosowaniu w pojazdach baterii litowo-tytanowych, firma przewozowa może oferować bezemisyjną komunikację publiczną również na terenach poza zasięgiem sieci trolejbusowej. Według Winfrieda Hermanna, ministra transportu i Infrastruktury landu Badenia-Wirtembergia, inwestycja ma być „flagowym projektem o ogólnokrajowym znaczeniu".

Trollino posiadają 43 miejsca siedzące, a w sumie mogą zabrać na pokład 110 pasażerów. Ich zakup ma pozwolić na wytyczenie nowych linii niezależnych od trakcji. Esslingen jest jednym z trzech miast w Niemczech posiadających sieć trolejbusową. Zakup pojazdów od polskiego producenta to kolejny etap odnowy taboru trolejbusowego w tym mieście, realizowanego w ramach projektu TrolleyPlus. Jest on współfinansowany przez land Badenia-Wirtembergia oraz region Stuttgart w ramach „Modelowego regionu zrównoważonej mobilności".

Trolejbusy marki Solaris są obecne na niemieckim rynku od 2010 roku. W Eberswalde jeździ już 12 przegubowych Trollino 18. Esslingen am Neckar jest drugim niemieckim miastem, które ma w swojej flocie trolejbusy polskiego producenta.

Bezemisyjne pojazdy to jedna ze specjalności Solarisa. W grudniu ub. roku producent zaprezentował w Paryżu najnowszy elektryczny autobus - model Urbino 12 Electric. Był on testowany w ruchu liniowym na paryskich ulicach w ramach planów Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP). Bezemisyjne autobusy elektryczne Solarisa wożą już pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Dusseldorfie), Polsce (w Warszawie, Jaworznie, Ostrołęce, Inowrocławiu) oraz Szwecji (Vasteras). Wkrótce wyjadą również m.in. na ulice Barcelony.

Solaris jest jednym z największych producentów autobusów w Polsce. Produkuje autobusy miejskie i międzymiastowe, a także trolejbusy oraz tramwaje, które jeżdżą już w 28 państwach w ponad 600 miastach, m.in.: Berlinie, Paryżu, Rzymie czy Dubaju. Firma zatrudnia 2300 osób w czterech fabrykach w Wielkopolsce oraz ponad 300 pracowników w swoich zagranicznych przedstawicielstwach.

W 2015 roku firma wypracowała rekordowe przychody w wysokości 1,7 miliarda złotych. Całkowita sprzedaż wyniosła 1279 sztuk autobusów i trolejbusów. Zrealizowano także dostawy tramwajów. Pierwszy z kontraktów dotyczył 18 tramwajów dla Brunszwiku. Z kolei drugi projekt realizowany był w Polsce, w Olsztynie. Kolejne kontrakty tramwajowe obejmują realizacje dużych zamówień dla Lipska oraz Hanoweru.

Na linie położonego w Badenii-Wirtembergii miasta Esslingen am Neckar wyjechały właśnie nowatorskie trolejbusy. Pojazdy typu Trollino 18,75 MetroStyle zostały dostarczone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. i Vossloh Kiepe. Mają specjalne, ponadstandardowe wyposażenie, które pozwala im kontynuować kurs niezależnie od sieci trakcyjnej.

W przegubowych Trollino został zamontowany system trakcyjny, układ napędowy oraz baterie niemieckiej firmy Vossloh Kiepe. Pojazdy posiadają napęd dwuosiowy. Oznacza to, że dwa silniki elektryczne napędzają dwie z trzech osi pojazdów. Takie rozwiązanie zapewnia bardzo dobre przyspieszenie oraz oferuje możliwość elektrycznego hamowania, podczas którego odzyskiwane są duże ilości energii. Baterie ładowane są w czasie korzystania z trakcji. Z kolei zgromadzona w nich energia jest wykorzystywana podczas autonomicznej jazdy bez pantografu. W ten sposób zalety trolejbusów zostały z połączone z atutami autobusów bateryjnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów