China Ocean Shipping Company (COSCO Group) z centralą w Pekinie świadczy szeroki zakres usług transportowych morzem: kontenerami, przewóz masowych towarów luzem, zapewnia logistykę stronom trzecim, spedycję frachtu, wynajem terminali i kontenerów w Chinach i na świecie. Teraz zamierza stworzyć w Grecji europejskie centrum przeładunkowe. Kupno portu w Pireusie i kolei TRAINOSE zapewni jej połączenia morskie przez Kanał Sueski i kolejowe z Bałkanami oraz Europą Środkowo-Wschodnią.
COSCO wzmocniona grudniową fuzją z China Shipping Group skupiła swą uwagę na Grecji, gdzie chce zyskać udział rynkowy w czasach niepewności z powodu nadmiaru mocy przewozowych w żegludze handlowej. Takie podejście jest zgodne z chińską polityką „Jeden pas, jeden szlak" tworzenia nowoczesnego Jedwabnego Szlaku zwiększającego wymianę handlową i rynki zbytu dla chińskich producentów.
Nikt nie złożył w styczniu lepszej od COSCO oferty kupna 67 proc. udziałów w porcie w Pireusie za 400 mln dolarów i Chińczycy zostaną z całą pewnością preferencyjnym inwestorem. Mogą jednak natrafić na konkurencję w walce o sieć kolejową m.in. ze strony amerykańskiej spółki kolejowej Watco, po wznowieniu przez Greków przetargu dla wzbudzenia większego zainteresowania. TRAINOSE jest warta kilkadziesiąt milionów euro. — COSCO i Watco są nią zainteresowane. Jest jeszcze grecka grupa, która szuka partnera — stwierdziła jedna z tych osób.
Rzeczniczka COSCO odmówiła wypowiedzi o ewentualnych ofertach na greckie aktywa. Jej zdaniem, grupa uważała, że kupno Pireusu zwiększy efektywność i konkurencyjność tego portu, ale nie chciała wdawać się w szczegóły.
Grecka agencja prywatyzacji HRADF zwróciła się do chętnych na jedynego w Grecji operatora przewozów kolejowych, by od 1 lutego zgłaszali swe zainteresowanie. Zdaniem przedstawicieli władz, za wcześnie jeszcze na wypowiadanie się o konkretach, ale sprzedaż TRAINOSE jest niemal nieuchronna. Druga osoba wyjaśniła, że bez prywatyzacji operator kolejowy może zostać zmuszony do zwrócenia Brukseli milionów euro pomocy publicznej.