Ruszają inwestycje kolejowe w aglomeracjach

Kolej będzie rozbudowywać nie tylko połączenia dalekobieżne, ale także aglomeracyjne.

Publikacja: 05.02.2016 16:14

Ruszają inwestycje kolejowe w aglomeracjach

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

W największych miastach są przygotowywane lub już rozpoczynane inwestycje mające zwiększyć przepustowość linii i zoptymalizować połączenia pomiędzy pobliskimi stacjami. Ruch pociągów ma być także bardziej skorelowany z publiczną komunikacją samochodową. - Nowa infrastruktura pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – informuje rzecznik Polskich Linii Kolejowych (PLK) Mirosław Siemieniec.

Do największych inwestycji należy planowana przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego. Inwestycja obejmie modernizację linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. W rezultacie będzie można uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód. W sumie powstanie 6 nowych przystanków, a 9 kolejnych zostanie zmodernizowanych. Pozwolą na lepsze połączenie z komunikacją miejską i sprawniejsze przesiadki do metra, tramwajów czy autobusów. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna, co wynika z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym.

W Krakowie w ramach ogłoszonego w grudniu ub. roku przetargu przygotowywana jest modernizacja 20 kilometrów linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. PLK planują przebudować 4 stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dobudowana będzie dodatkowa para torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor od Płaszowa do Bieżanowa. Po zakończeniu wszystkich robót przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas przejazdu. Dla usprawnienia krakowskiej komunikacji ważna jest także rozpoczęta budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Skróci ona przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego w granicach 12-15 minut, a do stacji lokalnych o ok. 5 minut.

W rejonie Łodzi system komunikacji zmieni budowa łodzi Fabrycznej, a także planowany tunel, który wyprowadziłby ruch kolejowy na północ w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w kierunku Łodzi Kaliskiej. PLK przewiduje zlokalizowanie w tunelu przystanków w pobliżu ulicy Kościuszki, Zielonej i Piotrkowskiej oraz w pobliżu centrum handlowego Manufaktura.

W Poznaniu połączenia aglomeracyjne usprawni budowa nowych torów oraz wymiana urządzeń sterowania ruchem. Takie inwestycje planowane są m.in. na odcinku Poznań Wschód – Poznań Główny. Pozwolą one na zwiększenie liczby pociągów oraz większą płynność przejazdu składów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.

We Wrocławiu, gdzie w ostatnich latach powstały trzy nowe przystanki Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka, przygotowywane są kolejne przystanki i linie w obrębie aglomeracji wrocławskiej. PLK planują także modernizację linii z Wrocławia do Głogowa.

W największych miastach są przygotowywane lub już rozpoczynane inwestycje mające zwiększyć przepustowość linii i zoptymalizować połączenia pomiędzy pobliskimi stacjami. Ruch pociągów ma być także bardziej skorelowany z publiczną komunikacją samochodową. - Nowa infrastruktura pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – informuje rzecznik Polskich Linii Kolejowych (PLK) Mirosław Siemieniec.

Do największych inwestycji należy planowana przebudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego. Inwestycja obejmie modernizację linii obwodowych, przez które będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów pasażerskich. Modernizację przejdzie również linia średnicowa podmiejska i dalekobieżna. W rezultacie będzie można uruchomić nowe trasy na osi północ-południe i wschód-zachód. W sumie powstanie 6 nowych przystanków, a 9 kolejnych zostanie zmodernizowanych. Pozwolą na lepsze połączenie z komunikacją miejską i sprawniejsze przesiadki do metra, tramwajów czy autobusów. Planowana jest także reaktywacja stacji Warszawa Główna, co wynika z konieczności zaspokojenia zwiększającego się popytu na przewozy koleją o charakterze regionalnym i aglomeracyjnym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego