100 mln zł na ekologiczną komunikację w miastach

Rząd sfinansuje badania nad innowacyjnymi autobusami. Dzięki nowemu programowi na ulice może wyjechać nawet 1 tys. elektrycznych pojazdów. Pierwsze mają pojawić się już za dwa lata.

Aktualizacja: 24.01.2017 20:33 Publikacja: 24.01.2017 19:05

Foto: 123RF

Już w środę Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki, ogłosi start pierwszego w Polsce programu opartego o tzw. partnerstwo innowacyjne, czyli nowatorski tryb zamówień, wprowadzonych nową ustawą o zamówieniach publicznych – ustaliła „Rzeczpospolita".

Chodzi o projekt bezemisyjnego transportu publicznego, który sfinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Konsorcja, które na zrealizowanie prototypów ekologicznych autobusów mają dostać w sumie nawet 100 mln zł, będą miały zagwarantowany rynek zbytu. Zakupem w ramach projektu taboru elektrycznego, ale również zasilanego wodorem, zainteresowanych jest już bowiem 50 samorządów. W środę na spotkaniu z Gowinem obecni będą przedstawiciele 21 miast i 29 gmin Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w tym Białegostoku, Gdańska, Katowic, Warszawy, Opola czy Wrocławia.

Pobudzanie innowacji

Wicepremier Jarosław Gowin tłumaczy nam, że program bezemisyjnego transportu odpowiada na wyzwania w zakresie zapewnienia zrównoważonego rozwoju, wykorzystując postęp technologiczny, i wpisuje się w plan Morawieckiego oraz opracowaną przez resort nauki strategię na rzecz doskonałości naukowej, która stawia m.in. na zapewnienie skutecznego transferu wiedzy do gospodarki.

– Program będzie realizowany w nowatorskiej formule, wzorowanej na najlepszych światowych rozwiązaniach w obszarze generowania innowacji, przy wykorzystaniu środków publicznych. Zakłada ona, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane są umowy z kilkoma wykonawcami, którzy następnie równolegle realizują projekty badawcze. Po każdym z etapów zamawiający ogranicza ich liczbę, doprowadzając do końca procesu badawczego jednego czy dwóch – wyjaśnia Gowin.

Ten etap będzie finansowany ze środków NCBR. Jego dyrektor Maciej Chorowski zaznacza, że warunkiem jest spełnienie przez konsorcja, które mogą składać się z producentów i instytucji naukowych, kluczowych parametrów: technologicznego i ekonomicznego, określonych przez przyszłych odbiorców autobusów już na wstępie. Jak podkreśla, rozwiązania mają wyróżniać się innowacyjnością w stosunku do tych obecnych już na rynku, a dodatkowo atrakcyjną ceną. – Liczymy, że konsorcja zaproponują pojazdy elektryczne w cenie tradycyjnych autobusów – dodaje szef NCBR.

Jak się dowiedzieliśmy, chęć udziału w programie zapowiada już jeden z liderów w zakresie elektrycznych autobusów, firma Solaris.

Zakupy za miliard

Po zakończeniu badań i opracowaniu prototypu kolejnym etapem ma być wdrożenie, czyli zakup przez miasto-partnera określonej liczby pojazdów.

– Finansowane są zatem nie tylko same badania, ale przede wszystkim konkretne rozwiązania – wyjaśnia Maciej Chorowski. Jak nam tłumaczy, do 50 samorządów mogłoby trafić nawet tysiąc autobusów. – To oznacza, że każde z dwóch, trzech zwycięskich konsorcjów mogłoby znaleźć rynek zbytu na 300–500 bezemisyjnych pojazdów.

Szacuje się, że te transakcje byłyby warte ok. 1 mld zł. NCBR rozmawia już z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska, by ten wsparł finansowo zakupy samorządów.

Autorzy programu spodziewają się, że prototypy autobusów – najprawdopodobniej elektrycznych, a nie na wodór – zostaną wytworzone do końca 2018 r. – Po niezbędnych testach i certyfikacjach wdrożenia nastąpią w 2019 r. – przewiduje Jarosław Gowin.

Za niecały miesiąc resort nauki, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBR i NFOŚiGW podpiszą listy intencyjne o współpracy z miastami, które stawiają na rozwój elektromobilności.

– To pierwszy krok ku temu, by to państwo występowało w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta – zaznacza prof. Chorowski.

W NCBR już trwają prace koncepcyjne nad kolejnymi dwoma programami w formule partnerstwa innowacyjnego. Pierwszy z nich dotyczy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Drugi – modernizacji bloków energetycznych. – Jego celem będzie opracowanie nowoczesnych rozwiązań dla energetyki, które usprawnią efektywność i przyjazny dla środowiska proces wytwarzania energii – wyjaśnia nam Gowin.

Już w środę Jarosław Gowin, wicepremier i minister nauki, ogłosi start pierwszego w Polsce programu opartego o tzw. partnerstwo innowacyjne, czyli nowatorski tryb zamówień, wprowadzonych nową ustawą o zamówieniach publicznych – ustaliła „Rzeczpospolita".

Chodzi o projekt bezemisyjnego transportu publicznego, który sfinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Konsorcja, które na zrealizowanie prototypów ekologicznych autobusów mają dostać w sumie nawet 100 mln zł, będą miały zagwarantowany rynek zbytu. Zakupem w ramach projektu taboru elektrycznego, ale również zasilanego wodorem, zainteresowanych jest już bowiem 50 samorządów. W środę na spotkaniu z Gowinem obecni będą przedstawiciele 21 miast i 29 gmin Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w tym Białegostoku, Gdańska, Katowic, Warszawy, Opola czy Wrocławia.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje