Port lotniczy w Szymanach na Mazurach otwarty

Lot z Szyman do Berlina zainaugurował w środę działalność portu lotniczego Olsztyn-Mazury. Od czwartku z Szyman będą odbywać się regularne loty do Berlina i Krakowa.

Publikacja: 20.01.2016 15:40

Port lotniczy w Szymanach na Mazurach otwarty

Foto: Bloomberg

W środę rano wystartował pierwszy samolot do Berlina z 23 pasażerami na pokładzie. Byli to przedstawiciele władz samorządowych, kierownictwa portu Olsztyn-Mazury, dziennikarze oraz przedstawiciele Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wczesnym popołudniem rejsem powrotnym przylecieli z kolei z Berlina do Szyman także niemieccy touroperatorzy i dziennikarze, którzy będą poznawać walory turystyczne Mazur.

Wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Wioletta Śląska-Zyśk podkreśliła, że kierunki lotów - te, które już są realizowane oraz te, które są w planach, czyli do Monachium, Londynu i Dublina - są odpowiedzią na oczekiwania potencjalnych pasażerów.

"Tam, gdzie będziemy latać zamierzamy prowadzić kampanię promocyjną dotyczącą portu i połączeń. Nie tylko sami, ale z touroperatorami i branżą turystyczną z regionu" - zapowiedziała wicemarszałek, która z dziennikarzami rozmawiała na pokładzie samolotu.

Według Śląskiej-Zyśk samorządowcy mogą być dumni, że budowę regionalnego lotniska udało się doprowadzić do końca w tak ekspresowym tempie. Podkreśliła, że port lotniczy chce obsługiwać zarówno loty biznesowe jak i turystów.

"Mamy dwie specjalne strefy ekonomiczne, doskonale się rozwijające. Zależy nam na pozyskiwaniu inwestorów. Nasz region specjalizuje się w trzech dziedzinach: meblarstwie, ekonomii wody i zdrowej żywności" - mówiła. Przypomniała, że połowa powierzchni województwa to obszary chronione przyrodniczo, stąd równie ważnym elementem regionalnej gospodarki jest turystyka.

Wicemarszałek była pytana przez dziennikarzy, ile samorząd wojewódzki będzie dopłacał do działalności lotniska. Odpowiedziała, że w wieloletniej prognozie finansowej są zabezpieczone środki na dofinansowanie lotniska, a prawo pozwala przez pierwszych 10 lat działalności pomagać spółkom lotniskowym, żeby się wzmocniły. "Mamy również takie wsparcie, jest to 15 mln zł rocznie, z tendencją malejącą, ze spłatą obligacji. I to wsparcie jest przewidziane do 2023 r." - wyjaśniła.

Na razie samorząd województwa jest w 100 proc. udziałowcem spółki zarządzającej lotniskiem. Jednak - według Śląskiej-Zyśk - będzie zapraszać do udziału inne samorządy. "Nie wyobrażam sobie portu lotniczego Olsztyn-Mazury bez udziału Olsztyna czy Szczytna. Jesteśmy otwarcie na innych partnerów, ale po 5 latach, czyli po okresie trwałości projektu" - dodała.

Zdaniem wicemarszałek w biznesplanie na 10 lat założono prognozy racjonalne i oszczędne, by "nie powtórzyć sytuacji, które były na innych lotniskach". W 2016 r. port lotniczy w Szymanach ma obsłużyć 30 tys. pasażerów. W ocenie warmińsko-mazurskich samorządowców jest to "liczba bardzo realna". Jak przekonywali, lotnisko w przyszłości jest w stanie obsługiwać nawet 700-800 tys. pasażerów rocznie, ale musi dojść do tego "małymi krokami".

W uroczystym otwarciu lotniska w Szymanach uczestniczył wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, który przyleciał niewielkim samolotem z Warszawy. "Po ponad 20 latach starań mamy wreszcie (na Mazurach) lotnisko, które może obsługiwać ruch towarowy, pasażerski i międzynarodowy. To jest wielki sukces tych, którzy do tego doprowadzili. A było kilka takich momentów, że wydawało się, iż ten port nie powstanie" - mówił.

W ocenie wiceministra przed mazurskim portem jest teraz najważniejszy czas, bo trzeba doprowadzić do tego, że lotnisko "ma żyć, ma przewozić pasażerów, ma zarabiać". Jak zaznaczył, nie w krótkiej perspektywie ale - jak to ujął - trzeba tworzyć warunki do rozwoju.

Pierwszy przewoźnik – SprintAir – będzie realizował połączenia z Krakowem i Berlinem (po trzy tygodniowo). W sezonie zimowym uruchomione zostanie jeszcze połączenie z Monachium, a w letnim – z Londynem, Dublinem, Oslo i Zagłębiem Ruhry.

Dyrektor handlowy Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury Krzysztof Pawłowski powiedział PAP, że trwają intensywne negocjacje z przewoźnikami kolejnych linii, ale "nie może ujawnić o kogo chodzi".

"Dla nas konkurencją będzie niedługo Malaga czy Barcelona, bo jeśli linia lotnicza ma samolot w Londynie, to czy on poleci z Szyman czy z Barcelony nie stanowi różnicy" - ocenił.

Dodał, że historia zatoczyła koło, ponieważ w 1926 r. odbył się pierwszy lot na trasie Berlin-Olsztyn. I teraz w 90. rocznicę tamtego lotu pierwszy samolot pokonał trasę Szymany-Berlin.

Właściciele biur podróży prowadzący działalność w Niemczech, z którymi rozmawiała PAP, ocenili, że nowe połączenie lotnicze to dobry krok, teraz potrzeba jedynie promocji. Jak przyznała jedna z nich - Magdalena Tejwan-Bopp - ponad 30 proc. turystów z Niemiec wybiera jako cel podróży Mazury.

Szef regionalnej Organizacji Turystycznej Jarosław Klimczak podkreślił, że Warmia i Mazury są regionem, który powołał regionalnego touroperatora. "Mamy 120 hoteli z 7 tys. miejsc noclegowych. Każdy, kto przyleci tutaj samolotem będzie miał zapewniony transfer do hotelu, wynajem samochodu oraz opiekę rezydenta" - zapewnił.

Jak dodał, tygodniowa wycieczka autokarowa kosztuje od 500-600 euro. Jego zdaniem wycieczka samolotowa zmieści się w tej cenie, a podróż zostanie skrócona z 8-10 godzin do 2 godzin.

Rozbudowa dawnego wojskowego lotniska w Szymanach do standardu lotniska cywilnego kosztowała 204 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 kwotą 121 mln zł. Prace modernizacyjne trwały od 2014 r.

Wzmocniono nośność drogi startowej i wydłużono ją do 2,5 km, wybudowano drogi kołowania, techniczne, pożarowe i patrolowe, zainstalowano naziemną pomoc radionawigacyjną ILS/DME, postawiono strażnicę Lotniskowej Straży Pożarnej, zaadaptowano istniejące budynki na potrzeby służb granicznych oraz technicznych lotniska, wybudowano terminal, parkingi, trasę łączącą drogę wojewódzką nr 57 z terminalem.

Zmodernizowano również linię kolejową Olsztyn – Szczytno – Szymany, zakupiono tabor kolejowy i wybudowano przystanek końcowy tuż przy terminalu.

W środę rano wystartował pierwszy samolot do Berlina z 23 pasażerami na pokładzie. Byli to przedstawiciele władz samorządowych, kierownictwa portu Olsztyn-Mazury, dziennikarze oraz przedstawiciele Regionalnej Organizacji Turystycznej. Wczesnym popołudniem rejsem powrotnym przylecieli z kolei z Berlina do Szyman także niemieccy touroperatorzy i dziennikarze, którzy będą poznawać walory turystyczne Mazur.

Wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Wioletta Śląska-Zyśk podkreśliła, że kierunki lotów - te, które już są realizowane oraz te, które są w planach, czyli do Monachium, Londynu i Dublina - są odpowiedzią na oczekiwania potencjalnych pasażerów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec