W drugiej połowie 2017 r. poprawiły się wyniki polskich portów. W Porcie Gdańsk wielkość przeładunków po pierwszych ośmiu miesiącach zwiększyła się do 25,5 mln ton, tj. o 3,7 proc. w ujęciu rocznym. Motorem wzrostu okazały się kontenery, ale zwiększyła się także ilość przeładowywanej w porcie ropy i węgla, rozpoczęto przeładunki rudy. Przez port przechodzi więcej wyrobów stalowych i samochodów. W rezultacie wynik osiągnięty w okresie styczeń–sierpień okazał się lepszy od prognoz z początku roku.
Za rok jeszcze więcej
– Liczymy, że kolejne lata przyniosą dalszą poprawę wyników i zwiększymy przeładunki w słabszych kategoriach, jak np. zboża – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Rosną także przeładunki w zespole portów Szczecin – Świnoujście. W sierpniu ilość przeładowanych towarów podskoczyła w porównaniu z ubiegłym rokiem o 12 proc. Natomiast od stycznia przeładunki zwiększyły się o 6 proc., do prawie 16,5 mln ton. Dwucyfrowe zwyżki odnotowano w ropie i gazie (dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu), a także w przeładunkach rudy. O jedną dziesiątą wzrosły obroty portu na innych towarach masowych, o 6 proc. zwiększyły się przeładunki kontenerów. Ubyło tymczasem węgla – o ponad jedną trzecią, a słabe tegoroczne plony wpłynęły na spadek przeładowywanych zbóż – o przeszło jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jak informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik portu, prognozy na cały 2017 r. zakładają przeładunki wszystkich grup towarów na poziomie 25 mln ton.
Z kolei na zwiększenie tegorocznych obrotów do 20 mln ton liczy port w Gdyni, który w sobotę obchodził 95-lecie istnienia.
Muszą inwestować
Do dalszego wzrostu obrotów powinno się przyczynić rozwijanie współpracy portów z zagranicznymi partnerami. Podczas wrześniowych targów Baltexpo zarząd gdyńskiego portu prowadził rozmowy m.in. z przedstawicielami Kataru i Ukrainy. Z Katarem podpisane zostało memorandum zakładające sojusz między Gdańskiem a grupą kapitałową portów katarskich. W perspektywie możliwe jest porozumienie z Ukrainą dotyczące współpracy na linii Gdańsk–Odessa, a także wykorzystania gdańskiego portu do przeładunków w transporcie pomiędzy Ukrainą a Kanadą.