Blisko 2,5 mld zł na porty zachodniego Pomorza

Szczecin i Świnoujście ruszają do walki o ładunki z Hamburgiem i Bremerhaven.

Aktualizacja: 22.05.2017 07:47 Publikacja: 21.05.2017 19:55

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Podpisanie w ubiegłym tygodniu przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawy o przebudowie toru wodnego pomiędzy Świnoujściem a Szczecinem otwiera drogę do nowych inwestycji w obu portach. Łączna wartość nakładów w ich rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych może sięgnąć 2,5 mld zł. Ocenia się, że rozbudowany i dobrze skomunikowany z siecią drogową i kolejową zespół portowy Szczecin-Świnoujście stanowiłby nie tylko transportowy hub na trasie pomiędzy Skandynawią a Europą Południową, przyczyniając się do rozwoju Pomorza Zachodniego, ale mógłby także podbierać klientów niemieckim portom w Hamburgu i Bremerhaven.

Wpłyną większe statki

Podpis pod ustawą uruchomi procedury (np. dotyczące wywłaszczania gruntów czy upraszczania decyzji środowiskowych), pozwalające na szybkie rozpoczęcie pogłębiania toru wodnego do 12,5 metra. A to umożliwi ruch statków do 40 tys. ton i da szanse na zwiększenie przeładunków w Szczecinie o co najmniej połowę. – Obecnie zespół portowy omija duży strumień ładunków, który mógłby zasilać gospodarkę regionu – twierdzą władze portów.

Rozbudowanie drogi wodnej pomiędzy Szczecinem i Świnoujściem jest niezbędne do wykorzystania inwestycji dokonywanych w samych portach. W ub. roku zaczął działać terminal LNG, a Szczecin zyskał kolejny terminal zbożowy. Jesienią 2015 r. w Świnoujściu ukończono budowę nowego nabrzeża promowego, jednego z najnowocześniejszych na Bałtyku. Jednocześnie utrwaliła się zmiana struktury towarowej: skończyła się dominacja węgla i rudy, wzrosło znaczenie zbóż, paliw i drobnicy promowej. – Przewidujemy dalszy wzrost przeładunków. W 2017 roku powinny przekroczyć 25 mln ton – zapowiada Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Porty łącznie inwestują w zwiększenie możliwości przeładunkowych ponad 1 mld zł. Jednym z kluczowych przedsięwzięć ma być tzw. autostrada morska pomiędzy Świnoujściem a szwedzkim Trelleborgiem. Polską częścią przedsięwzięcia będzie budowa nabrzeża w Świnoujściu mającego obsługiwać transport intermodalny, co usprawni jego rozwój w korytarzu Bałtyk–Adriatyk, łączącym Skandynawię z Europą Południową.

Konkurencyjny terminal

W planach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest kolejna wielka inwestycja: nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu. – Żeby Świnoujście i zespół portów mogły się rozwijać, musi powstać terminal głębokowodny. To przyszłość i kierunek rozwoju wielkich portów – mówił w Radiu Szczecin minister Marek Gróbarczyk. Zdolności przeładunkowe terminala, który kosztowałby ok. 2 mld zł, miałyby sięgnąć 1,5 mln TEU, tj. standardowych 20-stopowych kontenerów rocznie.

Ale do problemów technicznych (budowa głębokiego toru wodnego) dochodzi opór mieszkańców Świnoujścia, obawiających się degradacji środowiska i utraty przez miasto części walorów turystycznych. Obawy o sens inwestycji w Świnoujściu budzi także niedawne powiększenie do blisko 3 mln TEU zdolności przeładunkowych terminala DCT w Gdańsku. To największy terminal kontenerowy na Bałtyku, który już przejął część statków zawijających do Gdyni i ma rozwijać się dalej.

Tymczasem do zwiększenia konkurencyjności portów w Szczecinie i Świnoujściu niezbędne jest poprawienie połączeń transportowych w kierunku południowym. Chodzi o dokończenie drogi ekspresowej S3 oraz modernizację magistrali kolejowych CE59 i E59. Wielkie znaczenie ma także zwiększenie możliwości żeglugowych Odry: pogłębienie i modernizacja tego szlaku umożliwiłaby transport towarów z obu portów bezpośrednio na południe i zachód bez angażowania tirów i pociągów.

Czas na rozbudowę infrastruktury

Ten rok będzie okresem dużych inwestycji we wszystkich polskich portach na Bałtyku. W Gdyni budowana będzie obrotnica nr 2 dla statków i pogłębiane kanały portowe. W planach jest nowy publiczny terminal portowy i podjęcie starań o trasę łączącą port z obwodnicą Trójmiasta, która usprawniłaby wywożenie towarów samochodami. W Gdańsku będzie rozbudowywana i modernizowana sieć dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Ma to kosztować 28,7 miliona euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje UE. Roboty mają objąć łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Za stacją Port Północny zaplanowano też budowę trzech torów postojowych umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.

Podpisanie w ubiegłym tygodniu przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawy o przebudowie toru wodnego pomiędzy Świnoujściem a Szczecinem otwiera drogę do nowych inwestycji w obu portach. Łączna wartość nakładów w ich rozwój i zwiększenie możliwości przeładunkowych może sięgnąć 2,5 mld zł. Ocenia się, że rozbudowany i dobrze skomunikowany z siecią drogową i kolejową zespół portowy Szczecin-Świnoujście stanowiłby nie tylko transportowy hub na trasie pomiędzy Skandynawią a Europą Południową, przyczyniając się do rozwoju Pomorza Zachodniego, ale mógłby także podbierać klientów niemieckim portom w Hamburgu i Bremerhaven.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe