Berlin testuje autonomiczne autobusy elektryczne

Autobus bez kierowcy ma zrewolucjonizować transport publiczny w stolicy Niemiec.

Aktualizacja: 15.12.2016 12:46 Publikacja: 15.12.2016 12:31

Foto: materiały prasowe

Sponsorem nowych autobusów autonomicznych dla Berlina są niemieckie koleje, Deutsche Bahn, ale prototyp autobusu Olli stworzył amerykański start-up motoryzacyjny Local Motors.

Olli jest już testowany w dzielnicy Schoeneberg. Ma poznać wszystkie przeszkody i problemy - nietypowe krawężniki, przejścia dla pieszych, nauczyć się reagować na rowerzystów i poznać wszystkie możliwe trasy. Pojazd ma wbudowany system radarowy i skanery laserowe, które mają ostrzegać przed przeszkodami - stałymi i ruchomymi. System ma funkcję "samouczenia się". Local Motors chwali się, że pojazd jest stosunkowo tani, a 20 procent jego elementów powstało na drukarce 3D.

Berlin chciałby na początek zamówić 50 takich autobusów, które zostałyby dostarczone już w 2017 roku. Każdy z nich będzie mógł przewieźć do 12 pasażerów z prędkością maksymalną 20 kilometrów na godzinę.

Autobus będzie można "przywołać" za pomocą aplikacji, która umożliwi również ściągnięcie informacji na temat pogody lub kawiarni znajdujących się w okolicy. Pojazd będzie także informował o najlepszych połączeniach z innymi środkami komunikacji miejskiej.

Damien Declercq, prezes Local Motors, zapowiedział, że za 5 lat po ulicach Berlina będzie jeździć kilkaset takich autobusów. Najpierw jednak musi zmienić się niemieckie prawo, które wymaga, by "pojazd miał kierowcę", który w razie zagrożenia mógłby interweniować.

Krytycy autonomicznych wozów podkreślają, że mogłyby one stanowić zagrożenie dla innych pojazdów "wywołując szok i zdziwienie kierowców i doprowadzając do wypadków".

Na razie władze Berlina zdecydowały, że Ollie będzie kursował na trasie między dworcem Südkreuz a kampusem Euref w dzielnicy Schöneberg. Wszystkie przejazdy są bezpłatne.

Zwolennicy autonomicznych autobusów podkreślają, że mogą one pomóc w rozładowaniu miejskich korków, są bezpieczne, ponieważ nie rozwijają dużych prędkości, a do tego są zasilane prądem, co pozwoli wydatnie zmniejszyć emisję spalin w mieście.

Sponsorem nowych autobusów autonomicznych dla Berlina są niemieckie koleje, Deutsche Bahn, ale prototyp autobusu Olli stworzył amerykański start-up motoryzacyjny Local Motors.

Olli jest już testowany w dzielnicy Schoeneberg. Ma poznać wszystkie przeszkody i problemy - nietypowe krawężniki, przejścia dla pieszych, nauczyć się reagować na rowerzystów i poznać wszystkie możliwe trasy. Pojazd ma wbudowany system radarowy i skanery laserowe, które mają ostrzegać przed przeszkodami - stałymi i ruchomymi. System ma funkcję "samouczenia się". Local Motors chwali się, że pojazd jest stosunkowo tani, a 20 procent jego elementów powstało na drukarce 3D.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Będzie jeszcze mniej boeingów. Nowy kłopot z dreamlinerami
Transport
Podróże lotnicze bez alkoholu? Temat wraca po 3 latach
Transport
Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób
Transport
Rośnie import używanych aut. Niewiele wiadomo, w jakim są stanie