Ekspresówka S5 już dłuższa na Dolnym Śląsku

Przeszło 19-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku w poniedziałek został włączony do ruchu. To fragment trasy pomiędzy węzłem Korzeńsko, a węzłem Krościna.

Aktualizacja: 06.11.2017 13:56 Publikacja: 06.11.2017 13:45

Ekspresówka S5 już dłuższa na Dolnym Śląsku

Foto: materiały prasowe

Jego część - 4,5 kilometrowy odcinek drogowcy zdołali uruchomić jeszcze przed zakończeniem kontraktu. Trasę budowało konsorcjum Budimexu i Strabaga.

Nowy odcinek S5 ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra w każdą stronę. Szerokość pasa rozdziału została tak zaprojektowana, by w przyszłości można było dobudować trzeci pas. Powstały dwa węzły: Żmigródek i Żmigród, a także drogi dojazdowe. Elementem otwartej trasy jest blisko 750-metrowy most nad Baryczą. Koszt jego budowy stanowił blisko jedna piątą wartości całego kontraktu.

Cały dolnośląski odcinek budowanej trasy S5 od Korzeńska do Wrocławia liczy 48 kilometrów i został podzielony na trzy części. W ramach inwestycji powstanie 7 węzłów drogowych (Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Widawa) i 46 mostów. Zaplanowano 4 miejsca obsługi podróżnych i budowę obwodu utrzymania drogi. Całkowity koszt przedsięwzięcia sięgnie 1,8 mld zł, z czego połowa zostanie dofinansowana z funduszy unijnych.

Nowa droga ekspresowa S5 docelowo połączy województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i Polski północnej. Poprawi też znacznie warunki w ruchu dalekobieżnym i regionalnym. Budowa trasy wprowadzi ponadto ułatwienia w międzynarodowym transporcie, a także zmniejszy oddziaływanie infrastruktury drogowej na środowisko. Dzięki budowie S5 nastąpi skomunikowanie autostrady A2 z autostradą A4.

Budowa S5 przyspieszy także w części północnej trasy. Blisko 1,4 mld zł będzie kosztować 54-kilometrowe połączenie Bydgoszczy z autostradą A2 w Wielkopolsce. To obecnie największe przedsięwzięcie drogowe w regionie. Budowa trasy od węzła Bydgoszcz Błonie (dawniej Białe Błota) do granicy województwa otrzymała unijne wsparcie w wysokości 716 mln zł.

Jego część - 4,5 kilometrowy odcinek drogowcy zdołali uruchomić jeszcze przed zakończeniem kontraktu. Trasę budowało konsorcjum Budimexu i Strabaga.

Nowy odcinek S5 ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra w każdą stronę. Szerokość pasa rozdziału została tak zaprojektowana, by w przyszłości można było dobudować trzeci pas. Powstały dwa węzły: Żmigródek i Żmigród, a także drogi dojazdowe. Elementem otwartej trasy jest blisko 750-metrowy most nad Baryczą. Koszt jego budowy stanowił blisko jedna piątą wartości całego kontraktu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Pierwsze lotnisko w Polsce z nowoczesnymi skanerami bagażu. Skróci kolejki
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat