Uber pod presją rowerzystów w Nowym Jorku

Rowerowi kurierzy pracujący w ramach Ubera żądają większych płac i ochrony społecznej. Nie są w tej kwestii osamotnieni.

Publikacja: 31.10.2016 12:02

Uber pod presją rowerzystów w Nowym Jorku

Foto: Bloomberg

Po tym jak Uber stoczył batalię z nowojorskimi taksówkarzami, regulatorami rynku i własnymi kierowcami, nadszedł czas na konfrontację z rowerzystami świadczącymi usługi kurierskie na terenie metropolii. Nowojorskie zrzeszenie taksówkarzy - New York Taxi Workers Alliance, radzi „dwukołowym rozwozicielom" samoorganizację, gdyż Uber ma ochotę zdominować kolejną niszę rynkową.

- Jako nowicjusz byłem zachwycony ideą jazdy rowerem, lawirując między dziurami i doręczać dokumenty dla wielkich i wszechmogących – opowiada Hannington Dia, kurier i zapalony rowerzysta, który pracuje dla Ubera od 2015 roku.

- Zacząłem zarabiać niezłe pieniądze – 1000 dol. tygodniowo. Niestety od listopada po serii cięć kosztów dostaję o 40 proc. mniej – dodaje Dia.

Radny Nowego Jorku Brad Lander zauważa, że rowerowi gońcy doświadczają braku sprawiedliwości w narastającej obecnie „ekonomii biedy", która obejmuje nawet 1,3 mln ludzi pracujących na własny rachunek. Uber (wyceniany na 69 mld dol.) nie po raz pierwszy ma problem z regulatorami rynku czy też związkami zawodowymi z powodu „dumpingu płacowego" czy słabej ochrony socjalnej jego pracowników. Rowerowi kurierzy muszą zewrzeć szeregi, aby ich wysiłki były wysłuchane przez radę miasta a także przez New York Taxi Workers Alliance. Zrzeszenie taksówkarzy niedawno przeforsowało podwyżkę stawek przewozowych także dla kierowców Ubera, którzy powinni być traktowani jak pełnoetatowi pracownicy.

- Wspieraliśmy jak dotąd w poprawie jakości pracy sprzedawców fast-foodów lub pracowników myjni samochodowych, lecz teraz zwracamy uwagę na „wolnych strzelców" transportu, którzy mają prawo zarabiać na życie i mieć przywileje pracownicze – zaznacza Lander.

Sojusz roweru z taksówką

Usługa UberRUSH, funkcjonująca w Nowym Jorku od 2014 roku, zrzesza kurierów w ramach Ubera rozwożąc towary i przesyłki szybciej i taniej. W listopadzie 2015 roku Uber zdecydował o obniżce prowizji kurierskich o 20 proc. w odpowiedzi na rosnącą konkurencję i oczekiwania klientów. Hannington Dia, którego zainspirowały protesty kierowców aut Ubera, skontaktował się w lutym br. z zrzeszeniem nowojorskich taksówkarzy. Wraz z kolegami z branży wyszedł z inicjatywą związku kurierów rowerowych pod nazwą Messenger Workers Alliance. Jak podkreśla związek taksówkarski, należy walczyć ze stanowiskiem Ubera, że wolni strzelcy chcą tylko sobie dorabiać i oferuje im niepełne wynagrodzenie i mało świadczeń pracowniczych. Rzecznik Ubera Matthew Wing zaznacza, iż zapewniają dla swoich pracowników szanse na atrakcyjne zarobki z dobrze płatnymi nadgodzinami oraz elastyczny grafik pracy. „Dajemy słowo, iż uwzględniamy wszystkie sugestie naszej załogi i wprowadzamy poprawki" – zapewnia Wing.

Rozproszeni = Bezskuteczni

W 2014 roku według danych amerykańskiego Bureau of the Census, w Nowym Jorku pracuje 7373 kurierów rowerowych. Ich średnie roczne zarobki wynoszą 23 444 dol. Jak twierdzi James Parrott z organizacji Fiscal Policy Institute, zrzeszenie się rowerowych „wolnych strzelców" może być trudne i czasochłonne.

- Zawsze gdy pracownicy są rozsiani po mieście i nie spotykają się branżowo lub towarzysko, to ciężko jest się zorganizować w zwartej i jednomyślnej grupie w przeciwieństwie do taksówkarzy i kierowców Ubera – zaznacza ekspert.

Po tym jak Uber stoczył batalię z nowojorskimi taksówkarzami, regulatorami rynku i własnymi kierowcami, nadszedł czas na konfrontację z rowerzystami świadczącymi usługi kurierskie na terenie metropolii. Nowojorskie zrzeszenie taksówkarzy - New York Taxi Workers Alliance, radzi „dwukołowym rozwozicielom" samoorganizację, gdyż Uber ma ochotę zdominować kolejną niszę rynkową.

- Jako nowicjusz byłem zachwycony ideą jazdy rowerem, lawirując między dziurami i doręczać dokumenty dla wielkich i wszechmogących – opowiada Hannington Dia, kurier i zapalony rowerzysta, który pracuje dla Ubera od 2015 roku.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje