Zapala się zielone światło dla budowy Via Carpathia – międzynarodowej drogi ekspresowej prowadzącej od Litwy, wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej aż po Grecję. Dwa dni temu Parlament Europejski przyjął sprawozdanie dotyczące infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. – To głosowanie pozwoli nam wnioskować, by przy rewizji korytarzy komunikacyjnych znalazła się tam Via Carpathia – powiedział w czwartek Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.
Dałoby to szansę na pozyskanie finansowania inwestycji. Według Adamczyka nowa trasa pomogłaby w ożywieniu gospodarczym wschodnich rejonów Polski. – Tworzenie rusztu komunikacyjnego będzie bardzo ważną częścią wsparcia naszej gospodarki – zapowiedział. Do inwestycji drogowych wzdłuż wschodniej granicy odniosła się także premier Beata Szydło: – Rząd kładzie bardzo duży nacisk na to, by projekty infrastrukturalne w tym regionie były realizowane w najbliższym czasie – oznajmiła Szydło podczas czwartkowej konferencji prasowej.
Przyjęte przez europarlament sprawozdanie wzywa Komisję Europejską do pilnego zajęcia się wzmocnieniem infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, w tym o jak najszybszą budowę Via Carpathia. Autorem sprawozdania jest europoseł PiS Tomasz Poręba. – Przyjęto moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE – powiedział Poręba. W realizacji inwestycji mogłyby pomóc takie instrumenty finansowe, jak fundusz Łącząc Europę czy Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych.
Szansa dla eksportu
Via Carpathia byłaby nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Trasa nie tylko mogłaby ożywić wschodnie województwa, ale także przyczynić się do zwiększenia wymiany gospodarczej z krajami południa Europy. Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpathia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.
Projekt Via Carpathia powstał 10 lat temu. W 2006 roku odbyła się międzynarodowa konferencja w Łańcucie z udziałem ministrów ds. transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, na której formalnie utworzono międzynarodowy szlak drogowy łączący te kraje. W marcu tego roku w resorcie infrastruktury przedstawiciele Polski, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację o dalszej współpracy w sprawie rozwoju tego korytarza transportowego. Deklaracja miała być także potwierdzeniem priorytetu Via Carpathia w krajowych programach inwestycyjnych.