Via Carpathia: Szansa na unijne wsparcie dla budowy drogi ekspresowej prowadzącej od Litwy

Trasa mogłaby ożywić gospodarczo wschodnie województwa.

Aktualizacja: 27.10.2016 22:04 Publikacja: 27.10.2016 20:53

Via Carpathia: Szansa na unijne wsparcie dla budowy drogi ekspresowej prowadzącej od Litwy

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Zapala się zielone światło dla budowy Via Carpathia – międzynarodowej drogi ekspresowej prowadzącej od Litwy, wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej aż po Grecję. Dwa dni temu Parlament Europejski przyjął sprawozdanie dotyczące infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. – To głosowanie pozwoli nam wnioskować, by przy rewizji korytarzy komunikacyjnych znalazła się tam Via Carpathia – powiedział w czwartek Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Dałoby to szansę na pozyskanie finansowania inwestycji. Według Adamczyka nowa trasa pomogłaby w ożywieniu gospodarczym wschodnich rejonów Polski. – Tworzenie rusztu komunikacyjnego będzie bardzo ważną częścią wsparcia naszej gospodarki – zapowiedział. Do inwestycji drogowych wzdłuż wschodniej granicy odniosła się także premier Beata Szydło: – Rząd kładzie bardzo duży nacisk na to, by projekty infrastrukturalne w tym regionie były realizowane w najbliższym czasie – oznajmiła Szydło podczas czwartkowej konferencji prasowej.

Przyjęte przez europarlament sprawozdanie wzywa Komisję Europejską do pilnego zajęcia się wzmocnieniem infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, w tym o jak najszybszą budowę Via Carpathia. Autorem sprawozdania jest europoseł PiS Tomasz Poręba. – Przyjęto moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE – powiedział Poręba. W realizacji inwestycji mogłyby pomóc takie instrumenty finansowe, jak fundusz Łącząc Europę czy Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych.

Szansa dla eksportu

Via Carpathia byłaby nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Trasa nie tylko mogłaby ożywić wschodnie województwa, ale także przyczynić się do zwiększenia wymiany gospodarczej z krajami południa Europy. Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpathia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8, S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

Projekt Via Carpathia powstał 10 lat temu. W 2006 roku odbyła się międzynarodowa konferencja w Łańcucie z udziałem ministrów ds. transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, na której formalnie utworzono międzynarodowy szlak drogowy łączący te kraje. W marcu tego roku w resorcie infrastruktury przedstawiciele Polski, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację o dalszej współpracy w sprawie rozwoju tego korytarza transportowego. Deklaracja miała być także potwierdzeniem priorytetu Via Carpathia w krajowych programach inwestycyjnych.

Kłopot z pieniędzmi

Jednak do tej pory nie zapewniono na inwestycję pieniędzy. W dodatku plany budowy trasy nr 19 pomiędzy Białymstokiem a Lublinem są na tak początkowym etapie, że trzeba co najmniej dwóch–trzech lat przygotowań do ogłoszenia przetargów budowlanych.

Plany budowy trasy może storpedować brak pieniędzy. Do realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych, przygotowanego przez poprzedni rząd, brakuje ok. 90 mld zł. W dodatku finansujący inwestycje Krajowy Fundusz Drogowy jest zadłużony na ponad 66 mld zł. Możliwe, że brak pieniędzy zmusi rząd do cięć w dotychczasowych planach budowy dróg.

Zapala się zielone światło dla budowy Via Carpathia – międzynarodowej drogi ekspresowej prowadzącej od Litwy, wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej aż po Grecję. Dwa dni temu Parlament Europejski przyjął sprawozdanie dotyczące infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. – To głosowanie pozwoli nam wnioskować, by przy rewizji korytarzy komunikacyjnych znalazła się tam Via Carpathia – powiedział w czwartek Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Dałoby to szansę na pozyskanie finansowania inwestycji. Według Adamczyka nowa trasa pomogłaby w ożywieniu gospodarczym wschodnich rejonów Polski. – Tworzenie rusztu komunikacyjnego będzie bardzo ważną częścią wsparcia naszej gospodarki – zapowiedział. Do inwestycji drogowych wzdłuż wschodniej granicy odniosła się także premier Beata Szydło: – Rząd kładzie bardzo duży nacisk na to, by projekty infrastrukturalne w tym regionie były realizowane w najbliższym czasie – oznajmiła Szydło podczas czwartkowej konferencji prasowej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej