Sytuacja w Calais, problemy w Rosji oraz kontyngenty zezwoleń do Kazachstanu to podstawowe zmartwienia polskich przewoźników

Minister Andrzej Adamczyk zapowiada wyjazd do Calais w obronie polskich kierowców. Polska negocjuje warunki wykonywania przewozów samochodowych do Rosji i przyszłoroczne kontyngenty zezwoleń do Kazachstanu.

Publikacja: 19.09.2016 14:20

Sytuacja w Calais, problemy w Rosji oraz kontyngenty zezwoleń do Kazachstanu to podstawowe zmartwienia polskich przewoźników

Foto: www.123rf.com

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zażądało spotkania z francuskim ambasadorem i przywrócenia bezpieczeństwa dla kierowców przejeżdżających przez terminal promowy w Calais. Wiceminister Jerzy Szmit stwierdził, że po spotkaniu minister Andrzej Adamczyk pojedzie do Calais, aby na miejscu zorientować się w sytuacji.

- Policja francuska, znana ze skuteczności, nie potrafi poradzić sobie z tym problemem – zauważa minister Szmit.

Także prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Jan Buczek uważa, że Francji nie zależy na rozwiązaniu problemu napadów na kierowców, o czym świadczy wieloletnia bezczynność władz.

Szmit wskazał także na kwestię przepisów brytyjskich, które skoncentrowane są na karaniu kierowców, zazwyczaj nieświadomie przewożących imigrantów, a nie na likwidacji problemu.

W Rosji brak reguł

Rosjanie cały czas sekują polskich przewoźników, nie przestrzegając porozumień polsko-rosyjskiej umowy z 1 kwietnia br.

- Jest mi bardzo przykro to mówić, ale Rosja od kilku miesięcy nie jest w stanie wprowadzić w życie wspólnych ustaleń – stwierdził wiceminister Szmit.

Pomimo wielokrotnych monitów polskiego ministerstwa transportu, Rosjanie nie podpisali instrukcji dla służb kontrolnych, w związku z czym stosują arbitralne reguły podczas kontroli polskich samochodów.

- Dla nas podpisanie instrukcji interpretacyjnej jest kluczowe dla dalszych rozmów o kontyngentach – podkreślił minister.

- Nie ma sensu wymieniać się zezwoleniami, jeżeli nie są ustalone warunki wykonywania przewozów i zezwolenia okazują się bezwartościowe – tłumaczy Szmit.

Buczek dodaje, że przedsiębiorcy nie mogą zgodzić się na nierówne traktowanie.

- Dochodzi do tego, że polskie jabłka, ładowane w Polsce, może wieźć do Rosji przewoźnik rosyjski lub białoruski, ale nie polski – oburza się prezes.

Więcej zezwoleń z Kazachstanu

Szmit poinformował o pomyślnych polsko-kazachskich rozmowach przeprowadzonych w Ałmaty 14 i 15 września. Obie strony uzgodniły powiększenie tegorocznego kontyngentu zezwoleń. Polscy przewoźnicy otrzymają więcej o tysiąc zezwoleń na kraje trzecie oraz dwa tys. zezwoleń ogólnych (dwustronnych). W rozmowach uczestniczył także przedstawiciel ZMPD Piotr Mikiel.

- Rozmowy były trudne i naszej stronie zależało także na zmianie niektórych przepisów kazachskich, które dyskryminują zagranicznych przewoźników – zauważył Mikiel.

Minister Szmit dodał, że strona kazachska obiecała zmienić wskazywane przez stronę polską przepisy w najbliższych dwóch miesiącach, tak, aby podczas drugiej tury rozmów dwustronnych, która odbędzie się w Warszawie, skoncentrować się tylko na wysokości kontyngentu zezwoleń.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zażądało spotkania z francuskim ambasadorem i przywrócenia bezpieczeństwa dla kierowców przejeżdżających przez terminal promowy w Calais. Wiceminister Jerzy Szmit stwierdził, że po spotkaniu minister Andrzej Adamczyk pojedzie do Calais, aby na miejscu zorientować się w sytuacji.

- Policja francuska, znana ze skuteczności, nie potrafi poradzić sobie z tym problemem – zauważa minister Szmit.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszają inwestycje na lotnisku w Modlinie. "Bez gigantomanii i wstawania z kolan"
Transport
Ryzykowne auta zalewają rynek
Transport
Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu
Transport
Duża awaria na kolei. Pociągi nie docierały do Warszawy
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
O'Leary: Latem bilety lotnicze zdrożeją, ale tylko trochę