Inteligentny algorytm przepuści autobus na światłach

Białystok, Poznań czy Rzeszów to przykład tego, jak nowe technologie mogą poprawić bezpieczeństwo i upłynnić ruch w metropoliach.

Aktualizacja: 26.07.2017 22:37 Publikacja: 26.07.2017 20:17

Inteligentny algorytm przepuści autobus na światłach

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński

W związku z wyzwaniami, jakie stają przed aglomeracjami w kontekście mobilności, potrzebne jest poszukiwanie rezerw przepustowości. Pomóc w tym mogą innowacyjne technologie. Coraz więcej rodzimych miast decyduje się więc na wdrożenie zaawansowanych systemów sterowania ruchem (tzw. ITS). Na takie cyfrowe rozwiązania usprawniające poruszanie się po mieście postawiły już m.in. Warszawa, Kraków czy Białystok, które poszły w ślady takich metropolii, jak Berlin, Londyn i Rzym.

Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Polska, tłumaczy, że inwestycje w takie nowatorskie systemy informatyczne to dziś całkowicie naturalny trend. – Zastosowanie inteligentnych systemów poprawia bezpieczeństwo, zwiększa mobilność i usprawnia komunikację – tłumaczy.

Sterowanie sygnalizacją świetlną na 120 skrzyżowaniach, pierwszeństwo przejazdu dla autobusów, tablice informujące o utrudnieniach w ruchu, objazdach, wypadkach – to elementy nowego systemu, który Siemens zainstalował niedawno w Białymstoku. Nowoczesna technologia, która nieustannie monitoruje i analizuje natężenie ruchu, na bieżąco dostosowuje sygnalizację świetlną do warunków drogowych. Co więcej, informacje z systemu są publicznie dostępne w internecie, dzięki czemu mieszkańcy mogą w czasie rzeczywistym sprawdzić natężenie ruchu i odpowiednio zaplanować podróż. Systemem objęte jest całe miasto, w którym rozmieszczono detektory pojazdów i kamery automatycznego rozpoznawania tablic. Mierzą one m.in. czas przejazdu. Zaawansowane algorytmy na tej podstawie i dzięki analizie danych historycznych tworzą prognozy ruchu. Podobne technologie działają m.in. w Poznaniu i Rzeszowie. W 2017 r. w stolicy Podkarpacia zdecydowano się na rozbudowę istniejącego ITS przy współpracy z Siemensem. System jest niezwykle użyteczny dla pasażerów komunikacji miejskiej. Podróżni zyskują bowiem dostęp do informacji o stanie obciążenia sieci i ruchu pojazdów transportu zbiorowego. Dane przekazywane są też do systemu tablic informujących o zdarzeniach, np. zagrożeniach czy zalecanych objazdach. Tablice pojawiają się na przystankach, informując o rzeczywistym czasie przybycia pojazdu danej linii.

Nowoczesne ITS są na tyle smart (z ang. sprytne), że potrafią priorytetowo traktować tramwaje i autobusy, dostosowując pod nie sygnalizację świetlną. Zamiast więc stać na czerwonym, mogą przejeżdżać skrzyżowania, korzystając z tzw. zielonej fali. Ale ów spryt ITS jest wyjątkowy z innego powodu. Inteligentny algorytm nie zawsze preferuje pojazdy komunikacji; priorytet na skrzyżowaniach udzielany jest na podstawie rzeczywistych różnic w stosunku do rozkładu jazdy.

Problemy aglomeracji z mobilnością nie ograniczają się do ruchu ulicznego. Wyzwaniem jest też niewystarczająca liczba miejsc parkingowych i ruch ciężarowy. Poznań dzięki systemowi ITS może zatem zarządzać parkingami oraz monitorować transport ponadnormatywny (stacje ważenia pojazdów w ruchu). Nowoczesne technologie przekładają się ponadto na zużycie energii elektrycznej. Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzona w 2016 r. przez Siemensa technologia 1 wata, która pozwala m.in. zmniejszyć zużycie energii w sygnalizatorach aż o 80 proc.

Opinia

Adam Poliński, zastępca prezydenta Białegostoku

System Zarządzania Ruchem jest narzędziem do realizacji naszej polityki transportowej. Chcemy być miastem przyjaznym komunikacji publicznej.

Sprawna, nowoczesna komunikacja skłania mieszkańców do rezygnacji z samochodów. Przebudowujemy miejską sieć drogową, by ułatwiać poruszanie się po centrum Białegostoku autobusem i rowerem. Dopełnieniem inwestycji jest wdrożenie inteligentnego, „uczącego się" systemu, który umożliwia kompleksowe podejście do sterowania. Białystok jako jedyne miasto w Polsce objął systemem cały obszar miasta – 119 skrzyżowań. System optymalizuje czasy włączenia poszczególnych sygnałów, by zapewnić przejazd jak największej liczbie pojazdów.

W związku z wyzwaniami, jakie stają przed aglomeracjami w kontekście mobilności, potrzebne jest poszukiwanie rezerw przepustowości. Pomóc w tym mogą innowacyjne technologie. Coraz więcej rodzimych miast decyduje się więc na wdrożenie zaawansowanych systemów sterowania ruchem (tzw. ITS). Na takie cyfrowe rozwiązania usprawniające poruszanie się po mieście postawiły już m.in. Warszawa, Kraków czy Białystok, które poszły w ślady takich metropolii, jak Berlin, Londyn i Rzym.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań