Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Transport drogowy

Transport: Logistycy radzš sobie coraz lepiej

Bloomberg
Dzięki dobrej koniunkturze polskie firmy rozwijajš się nie tylko nad Wisłš. Œmielej poczynajš sobie również na sšsiednich rynkach.

Raben poinformował, że w Niemczech przejmuje Busse Logistik. – Chcemy, aby do końca 2018 r. rynek niemiecki stał się dla nas najważniejszy. Do tego czasu zamierzamy mieć własnš, niezależnš sieć dystrybucyjnš w kraju, z ponad 30 oddziałami – tłumaczy prezes Grupy Raben Ewald Raben.

Grupa Raben w 2016 i 2017 roku już zakupiła w Niemczech cztery firmy o łšcznych przychodach 100 mln euro i zatrudnieniu 435 osób. Korzystała z funduszy własnych i z finansowania zewnętrznego. W Niemczech grupa zatrudnia ponad 2700 osób.

Raben zanotował w 2016 roku w Polsce przychód 498,6 mln euro, zaœ w Niemczech 436 mln euro. W 2015 roku Raben zajšł 47. miejsce wœród niemieckich firm logistycznych. – W 2016 roku nie braliœmy udziału w rankingu, niemniej bioršc pod uwagę stały wzrost Grupy Raben w Niemczech, szacujemy, że znacznie poprawiliœmy ten wynik – uważa prezes grupy.

Więcej samochodów i magazynów

Swój potencjał zwiększajš także inni przewoŸnicy międzynarodowi. Firma Batim, specjalizujšca się w przewozach do Wielkiej Brytanii (ma 430 cišgników siodłowych), kupiła w tym roku 120 samochodów, a w przyszłym roku planuje kupić jeszcze 130–150.

Importerzy samochodów ciężarowych spodziewajš się przez najbliższe dwa–trzy lata dobrych wyników. – Roœnie PKB Europy oraz Polski, zatem towarów do przewiezienia będzie coraz więcej – uważa dyrektor zarzšdzajšcy DAF Trucks Polska Maciej Taniewski. Spodziewa się w tym roku rejestracji 25 tys. ciężkich pojazdów, o 0,5 tys. więcej niż 2016 roku. W przyszłym oczekuje podobnego, niewielkiego wzrostu.

Roœnie także popyt na magazyny. – Bacznie obserwujemy rozwój rynku handlu i produkcji w naszym raju i widzimy coraz większy popyt na powierzchnie magazynowo-produkcyjne. Rynek powierzchni logistycznych w Polsce to nadal rynek nienasycony. Nie bez znaczenia jest dynamiczny rozwój e-handlu oraz tendencja skrócenia drogi dotarcia towaru do klienta – uważa prezes Waimea Holding Andrzej Rosiński.

Do końca 2017 roku, od poczštku działalnoœci na rynku logistycznym, Waimea wybuduje łšcznie ponad 140 tys. mkw. magazynów. Jesieniš br. firma planuje rozpoczęcie budowy w Pomorskiej Strefie Ekonomicznej w Stargardzie magazynów o powierzchni 85 tys. mkw. W roku 2018 planuje budowę obiektów o powierzchni 60 tys. mkw.

Dobre położenie

Prezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński tłumaczy, że polskie firmy branży TSL rozwijajš się, wykorzystujšc akumulowany przez lata kapitał lub dobrš zdolnoœć kredytowš. Poszerzyły zakres œwiadczonych usług organicznie poprzez rozbudowę własnych struktur, a częœciej przez akwizycję. Wchodzš na sšsiednie rynki (Niemcy, Czechy czy Węgry), tworzšc regionalne struktury z wykorzystaniem naszego dogodnego położenia.

– Działaniom tym sprzyja dobra koniunktura w gospodarce, szczególnie poprawa w Niemczech cišgnšcych nasz eksport, który obsługiwany jest przez nasz transport – kończy Tarczyński.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL