Polskie drogi na zakręcie

Firmy budowlane obawiają się negatywnych scenariuszy: wojny cenowej spowodowanej brakiem kontraktów albo nagłego skumulowania robót.

Aktualizacja: 13.03.2017 05:17 Publikacja: 12.03.2017 18:28

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w projektowaniu i w budowie jest przeszło 1300 km nowych dróg. Na ponad 700 km uruchomiono przetargi. W porównaniu z ub. rokiem, kiedy włączono do ruchu 124 km dróg ekspresowych i autostrad, teraz łączna długość uruchamianych tras ma być przeszło trzykrotnie większa. A za dwa lata zaczną się domykać całe szlaki komunikacyjne.

Choć w połowie tygodnia zaczyna się sezon budowlany, na niektórych kontraktach w okresie zimowym nie przerywano prac.

Ruszają budowy

Na budowanej drodze ekspresowej od Lubienia do Rabki-Zdroju trwały roboty ziemne i przy budowie mostów. Najtrudniejsze jest drążenie tunelu pod górą Mały Luboń, prowadzone przez całą dobę siedem dni w tygodniu. Prace trwają na trasie S3, gdzie w tym roku oddana zostanie druga nitka obwodnicy Gorzowa i odcinek od Sulechowa do Zielonej Góry. Przed końcem przyszłego roku ma być gotowe całe połączenie Bolkowa ze Szczecinem. Przyspiesza także budowa S6 między Goleniowem a Koszalinem, gdzie w marcu wydano zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinków Nowogard–Płoty i Ustronie Morskie–Koszalin. Na czterech odcinkach, dla których ZRID wydano wcześniej, ruszają prace budowlane.

Z kolei w lutym ruszyła wycinka drzew pod budowę odcinka S8 Radziejowice–Przeszkoda, a na południu kraju zaczęły się roboty budowlane na obwodnicy Kłodzka. Postęp robót widać na drodze ekspresowej S5, gdzie najbardziej zaawansowane są prace na odcinku w okolicach Poznania łączącym S5 z autostradą A2 oraz na trzech fragmentach łączących Wrocław z trasą w okolicach Rawicza. Trwają również prace na kolejnych odcinkach S5 od Poznania w kierunku Bydgoszczy aż do autostrady A1 na wysokości Grudziądza. Jeszcze w tym roku ma zostać oddany fragment łączący się z istniejącą S5 w woj. wielkopolskim, będący zarazem obwodnicą Gniezna.

– W ciągu najbliższego roku i dwóch kolejnych poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy wyraźnie się poprawi – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Groźne scenariusze

Uruchamianych przetargów jest jednak zdecydowanie za mało. Brakuje perspektywicznych planów inwestycji, więc firmy budowlane obawiają się negatywnych konsekwencji. – Brak kontraktów wywoła wojnę cenową, co odbije się na jakości robót i na pracownikach. Ale może również dojść do skumulowania prac w krótkim czasie, co także spowoduje masę problemów – ostrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu. Konsekwencją byłyby m.in. kłopoty z zabezpieczeniem odpowiedniej ilości sprzętu czy wzrost cen materiałów budowlanych.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) jeszcze jesienią tłumaczyło, że dozuje przetargi dla zapobieżenia kumulacji robót. Ale wciąż brakuje mu pieniędzy na sfinansowanie całego Programu Budowy Dróg Krajowych, przygotowanego jeszcze przez rząd PO–PSL i niedoszacowanego na blisko 90 mld zł. Resort szuka oszczędności w nowych standardach budowy, mających obniżyć koszty o 10–20 proc. To m.in. ujednolicenie projektów mostów czy przejść dla pieszych, a także opracowanie nowych zasad budowy przejść dla zwierząt.

Szukają pieniędzy

Na przygotowanie przez MIB realnego planu finansowego czeka także Ministerstwo Finansów, które na razie wstrzymuje się z dorzuceniem ok. 3,6 mld zł na budowę autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, która ma być realizowana za pieniądze z budżetu, zamiast w planowanej wcześniej formule spółki specjalnego przeznaczenia.

Oszczędniejsze standardy budowlane jednak nie wystarczą, czego dowodem jest rezygnacja z budowy ekspresówki S6 pomiędzy Trójmiastem a Koszalinem. MIB dla usprawnienia regionalnego ruchu chce natomiast wybudować nową drogę z Gdyni do Władysławowa. – Tu startujemy od zera, więc na realizację tej drogi na pewno będziemy musieli poczekać kilka lat – powiedział Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury. Z programu może być skreślona droga ekspresowa S12 biegnąca od Piotrkowa przez Radom i Lublin do granicy wschodniej czy S17 od Lublina w kierunku Zamościa i dalej do Hrebennego, a także trasy S10 i S11. Z kolei dla Łodzi problemem będzie unieważnienie przetargu na zachodnią obwodnicę miasta S14, która miała powstać do 2020 roku. Powodem był fakt, iż najtańsza oferta przekroczyła zaplanowany przez GDDKiA na 1,4 mld zł budżet inwestycji o 150 mln zł. Co prawda MIB zapowiada nowy przetarg, ale w Łodzi są obawy, że trasa w ogóle nie powstanie.

Nie ma także konkretnych terminów oddania dróg, które obecnie są w przetargach. To m.in. ekspresówka S19 pomiędzy Lublinem, Rzeszowem, S61, czyli Via Baltica, a także odcinki S7: na północ od Krakowa, oprotestowany przez ekologów fragment pod Skarżyskiem, odcinek pomiędzy Grójcem a Warszawą i między Płońskiem a Napierkami.

Opinia

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa obiecywało, że będą rozstrzygane trwające obecnie przetargi, a także pojawią się kolejne na wiele miliardów złotych. Tego jednak nie widać. Poza kilkoma dużymi przetargami, które na pewno się rozstrzygną, nikt na dobrą sprawę nie wie, ile jeszcze postępowań w jakimś przewidzianym okresie czasu zostanie sfinalizowanych. Nie możemy także doliczyć się pieniędzy na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych. Do końca stycznia mieliśmy się dowiedzieć, ile w kasie jest, ile jeszcze brakuje. Oczywiście należałoby zaczekać na aktualizację programu drogowego, w którym byłyby kwoty i terminy, ale niestety: program się opóźnia i branży budowlanej w takiej sytuacji trudno cokolwiek planować.

W GDDKiA będą duże zmiany

W centrali GDDKiA zaplanowane są grupowe zwolnienia. Na początku marca informacja o nich mocno zaskoczyła pracowników. A przedstawiciele branży budowlanej wyrażają obawy, że pospieszna reorganizacja w instytucji odpowiedzialnej za miliardowe inwestycje może pogłębić obecne opóźnienia w przetargach budowlanych. Tym bardziej że redukcja ma dotyczyć blisko jednej czwartej osób zatrudnionych w centrali w Warszawie. To już kolejna fala zwolnień po cięciach w zatrudnieniu i planach przeniesienia części osób na inne stanowiska zapowiedzianych jeszcze pod koniec ub. roku. Z kolei w oddziałach terenowych trwa wymiana dyrektorów. Do początku marca stanowiska stracili szefowie oddziałów GDDKiA w Zielonej Górze, Opolu, Lublinie, Rzeszowie, Bydgoszczy i Białymstoku. Reorganizacja w GDDKiA ma doprowadzić do usprawnienia jej funkcjonowania oraz zwiększenia samodzielności jej wojewódzkich oddziałów. Ich dyrektorzy będą teraz w znacznie większym stopniu odpowiedzialni za przygotowanie i przeprowadzenie przetargów. Struktura, która w ostatnich latach coraz bardziej się rozrastała i była coraz bardziej kosztowna, ma być dzięki zmianom odbiurokratyzowana. Są jednak obawy, że ograniczenie kontroli oddziałów ze strony centrali może stwarzać zagrożenia dla realizacji inwestycji np. poprzez lokalne polityczne naciski na zmianę zakresu prac, harmonogramu czy kosztów.

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w projektowaniu i w budowie jest przeszło 1300 km nowych dróg. Na ponad 700 km uruchomiono przetargi. W porównaniu z ub. rokiem, kiedy włączono do ruchu 124 km dróg ekspresowych i autostrad, teraz łączna długość uruchamianych tras ma być przeszło trzykrotnie większa. A za dwa lata zaczną się domykać całe szlaki komunikacyjne.

Choć w połowie tygodnia zaczyna się sezon budowlany, na niektórych kontraktach w okresie zimowym nie przerywano prac.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny
Transport
Strzał w dziesiątkę. Prawie 15 tys. paszportów wydanych na Lotnisku Chopina
Transport
Zmasowany atak rosyjskich hakerów. Najczęściej celują w dwie linie lotnicze