Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w projektowaniu i w budowie jest przeszło 1300 km nowych dróg. Na ponad 700 km uruchomiono przetargi. W porównaniu z ub. rokiem, kiedy włączono do ruchu 124 km dróg ekspresowych i autostrad, teraz łączna długość uruchamianych tras ma być przeszło trzykrotnie większa. A za dwa lata zaczną się domykać całe szlaki komunikacyjne.
Choć w połowie tygodnia zaczyna się sezon budowlany, na niektórych kontraktach w okresie zimowym nie przerywano prac.
Ruszają budowy
Na budowanej drodze ekspresowej od Lubienia do Rabki-Zdroju trwały roboty ziemne i przy budowie mostów. Najtrudniejsze jest drążenie tunelu pod górą Mały Luboń, prowadzone przez całą dobę siedem dni w tygodniu. Prace trwają na trasie S3, gdzie w tym roku oddana zostanie druga nitka obwodnicy Gorzowa i odcinek od Sulechowa do Zielonej Góry. Przed końcem przyszłego roku ma być gotowe całe połączenie Bolkowa ze Szczecinem. Przyspiesza także budowa S6 między Goleniowem a Koszalinem, gdzie w marcu wydano zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinków Nowogard–Płoty i Ustronie Morskie–Koszalin. Na czterech odcinkach, dla których ZRID wydano wcześniej, ruszają prace budowlane.
Z kolei w lutym ruszyła wycinka drzew pod budowę odcinka S8 Radziejowice–Przeszkoda, a na południu kraju zaczęły się roboty budowlane na obwodnicy Kłodzka. Postęp robót widać na drodze ekspresowej S5, gdzie najbardziej zaawansowane są prace na odcinku w okolicach Poznania łączącym S5 z autostradą A2 oraz na trzech fragmentach łączących Wrocław z trasą w okolicach Rawicza. Trwają również prace na kolejnych odcinkach S5 od Poznania w kierunku Bydgoszczy aż do autostrady A1 na wysokości Grudziądza. Jeszcze w tym roku ma zostać oddany fragment łączący się z istniejącą S5 w woj. wielkopolskim, będący zarazem obwodnicą Gniezna.
– W ciągu najbliższego roku i dwóch kolejnych poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy wyraźnie się poprawi – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.