Kraje wymienią się zezwoleniami: Rosja uzyska 19,5 tys. dwustronnych i 0,5 tys. z krajów trzecich, Polska 10 tys. dwustronnych i 10 tys. na kraje trzecie. Biuro ds. Transportu Międzynarodowego zacznie wydawać je od 22 lutego. Zezwolenia są tymczasowe, ważne do 15 kwietnia.

 

Do 15 kwietnia strony wynegocjują liczbę zezwoleń obowiązującą do końca roku. Będą one dostępne, jeżeli Rosjanie wypełnią obietnicę, czyli zmienią rozporządzenia ustawy nr 362.

Rosyjskie Zrzeszenie Przewoźników Samochodowych ASMAP podkreśla, że zezwoleń na przejazd przez Polskę jest mało, więc przewoźnicy w miarę możliwości powinni korzystać z połączeń promowych. Takie rozwiązanie jest jednak mało prawdopodobne, ponieważ prom kosztuje kilkaset euro, co przy cenie frachtu 2-2,5 tys. euro czyni ofertę nieatrakcyjną.

Strony zaplanowały też prace nad zmianą polsko-rosyjskiej umowy o międzynarodowych przewozach drogowych. Wprowadziła ona zezwolenia na kraje trzecie, które są w ostatnich latach wykorzystywane przez Rosjan do ograniczania polskim przewoźnikom dostępu do rosyjskiego rynku. Pierwszym terminem prac jest lipiec br.