Nowa szarża Ubera

Kontrowersyjny start-up będzie w Polsce dostarczał paczki i jedzenie zamawiane online.

Publikacja: 15.01.2017 19:03

Nowa szarża Ubera

Foto: 123RF

Dla Ubera Polska jest już trzecim rynkiem w Europie. Korzystając z popularności swoich konkurencyjnych dla taksówek usług, amerykańska firma stworzy u nas dwie nowe gałęzie biznesu – ustaliła „Rzeczpospolita". Jeszcze w pierwszym półroczu wejdzie w branżę kurierską, a najpóźniej do końca roku uruchomi dostawy posiłków z restauracji. W ten sposób przystąpi do walki o miejsce na rynkach wartych w Polsce łącznie 5,5 mld zł.

Uber zacznie od świadczenia usług kurierskich dla jednej z dużych polskich firm e-commerce (nie ujawnia której). W przyszłości usługa ma być ogólnodostępna.

Natomiast wszyscy będą mogli już na starcie korzystać z aplikacji UberEats, która umożliwi zamówienie posiłków z restauracji. Uber ma już jej polską wersję, a w kraju trwają testy tego rozwiązania.

Branża logistyczna nie obawia się rywala, przynajmniej na razie. Szymon Wierciński, ekspert w dziedzinie strategii e-biznesu w Akademii Leona Koźmińskiego, widzi jednak inne zagrożenie: utratę prywatności. – Uber umacnia pozycję firmy, która już wie, gdzie i kiedy będziemy potrzebowali transportu. Teraz będzie wiedział, dokąd ślemy paczkę, kiedy robimy się głodni i jakie są nasze żywieniowe preferencje – zaznacza.

Uber wszedł do Polski w 2014 r., oferując przewozy osób zamawiane przez aplikację, a świadczone przez zwykłych kierowców. To wywołało protesty taksówkarzy, którzy – w odróżnieniu od nich – muszą mieć licencje, taksometry i kasy fiskalne. Korporacje taxi z końcem 2016 r. skrzyknęły się i złożyły do sądu pozew zbiorowy, oskarżając rywala o nieuczciwą konkurencję. – Uber narusza ustawę o transporcie drogowym. Ponadto stworzył strukturę, w której pośrednicy zatrudniają kierowców w szarej strefie, by uniknąć płacenia podatków i składek ZUS – wylicza Krzysztof Urban, szef firmy Mytaxi Polska, która umożliwia zamawianie taksówek przez aplikację.

Kontrowersje nie przeszkodziły jednak Uberowi w szybkim rozwoju na polskim rynku przewozów. – Co miesiąc zyskujemy 40 tys. użytkowników. Z usług korzysta już co trzeci młody Polak. Przekonało nas to do kolejnych inwestycji – mówi nam Kacper Winiarczyk, kierujący polskim oddziałem Ubera.

Dla Ubera Polska jest już trzecim rynkiem w Europie. Korzystając z popularności swoich konkurencyjnych dla taksówek usług, amerykańska firma stworzy u nas dwie nowe gałęzie biznesu – ustaliła „Rzeczpospolita". Jeszcze w pierwszym półroczu wejdzie w branżę kurierską, a najpóźniej do końca roku uruchomi dostawy posiłków z restauracji. W ten sposób przystąpi do walki o miejsce na rynkach wartych w Polsce łącznie 5,5 mld zł.

Pozostało 80% artykułu
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów