Porozumienie Szwedów z Finami jest pierwszą w Europie i drugą na świecie umową, dotyczącą praktycznych testów zintegrowanych konwojów. Takie konwoje złożone z trzech lub więcej pojazdów Scania będą testowane przez Ahola Transport na fińskich autostradach. W każdym pojeździe będzie obecny kierowca, jednak za prowadzenie konwoju będzie odpowiadać osoba w pierwszym pojeździe. Pozostałe pojazdy będą za nim podążać samodzielnie w ramach jazdy półautonomicznej. 

Umowa z Ahola Transport zmierza do wdrożenia zintegrowanych konwojów, wymagających jednak rozwiązań prawnych i akceptacji ze strony innych użytkowników dróg.

– Wspieranie kierowców w ich pracy za pomocą nowych technologii ma dla nas duże znaczenie. Dzięki nim będziemy mogli lepiej sprostać oczekiwaniom klientów, oczekujących szybszych dostaw i troski o środowisko. Pierwszy pojazd Scania kupiliśmy w 1959 r. Cieszymy się, że obecnie możemy poszerzyć tę współpracę testując nowe rozwiązania – stwierdził dyrektor generalny Ahola Transport, Hans Ahola.

Podczas jazdy w konwoju wykorzystywane są systemy wspomagające kierowcę m.in. optymalizacji przebiegu trasy i prędkości pojazdu. Jazda w konwoju usprawnia też ruch na drodze i przynosi korzyści dla środowiska – dzięki obniżeniu oporu powietrza zmniejsza się zużycie paliwa i ślad węglowy.

Dodatkowo, ze względu na to, że konwój jest prowadzony przez kierowcę pierwszego pojazdu, pozostali mogą w tym czasie wykonywać zadania administracyjne, co skróci ich czas pracy i pozwoli częściej nocować w domu, zamiast w kabinie.