Dziś otwarcie obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego

Drogowcy włączą dziś do ruchu kolejną obwodnicę.

Aktualizacja: 09.10.2017 12:53 Publikacja: 09.10.2017 12:49

Dziś otwarcie obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Po uruchomieniu w piątek trasy odciążającej Nysę, na poniedziałek zaplanowano otwarcie brakującej nitki obwodnicy Gorzowa. To część drogi ekspresowej S3 kluczowa dla samochodów jadących na kierunku południe-północ. Przez brak części trasy, Gorzów na jej przebiegu był do tej pory wyjątkowo wąskim gardłem.

Obok obwodnicy, pełną funkcjonalność uzyskały również wszystkie węzły, w tym węzeł na ulicy Kostrzyńskiej. Do tej pory połączenia z innymi drogami były z niego ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było przejazdu w kierunku Szczecina. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Nad ulicą Małyszyńską pojawiła się kładka dla pieszych.

Budowa S3 przez Gorzów ciągnęła się od początku ubiegłej dekady. Pierwszy etap wschodniej nitki – od węzła Gorzów Południe do ul. Sulęcińskiej o długości około 2,4 kilometra został włączony do ruchu w roku 2004. Drugi etap – od węzła Gorzów Północ do węzła Gorzów Południe o długości prawie 9,5 kilometra był gotowy w trzy lata później. Kosztował ponad 200 mln zł. Prace na ostatniej części trasy ruszyły we wrześniu 2014 roku. Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową, termin oddania inwestycji do ruchu przypadał na kwiecień 2017 roku. Jednak na budowie pojawiły się trudności związane z warunkami geologicznymi. Wykonawca – hiszpańska firma Dragados – poprosiła o wydłużenie terminu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad początkowo groziła wykonawcy karami za opóźnienie, w końcu jednak zgodziła się na podpisanie aneksu.

Zakres prac obejmował m.in. budowę drogi ekspresowej o długości 11,3 km, budowę i przebudowę łącznic 3 węzłów drogowych, 3 rond i ścieżki rowerowej, 18 dróg dojazdowych. Ponadto budowę mostu nad Wartą, 6 wiaduktów, systemu odwodnienia i kanalizacji deszczowej oraz urządzeń ochrony środowiska.

Wartość przedsięwzięcia wyniosła prawie 300 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Oddanie drugiej nitki obwodnicy znacznie usprawni ruch na drodze ekspresowej S3, szczególnie w okresie letnim. Gorzów najbardziej korkował się w czasie wakacji, gdy zwiększał się ruch turystyczny w kierunku Bałtyku. Poprawi się także bezpieczeństwo – na zatłoczonej jednej nitce trasy dochodziło do groźnych wypadków.

Po uruchomieniu w piątek trasy odciążającej Nysę, na poniedziałek zaplanowano otwarcie brakującej nitki obwodnicy Gorzowa. To część drogi ekspresowej S3 kluczowa dla samochodów jadących na kierunku południe-północ. Przez brak części trasy, Gorzów na jej przebiegu był do tej pory wyjątkowo wąskim gardłem.

Obok obwodnicy, pełną funkcjonalność uzyskały również wszystkie węzły, w tym węzeł na ulicy Kostrzyńskiej. Do tej pory połączenia z innymi drogami były z niego ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było przejazdu w kierunku Szczecina. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Nad ulicą Małyszyńską pojawiła się kładka dla pieszych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje