Polski sektor transportu i logistyki rozwija się dynamicznie. Mówi się, że na rynku mamy obecnie boom. Widać to choćby na przykładzie firmy Raben Logistics Polska, która rozpoczęła swoją działalność 25 lat temu jako mała jednoosobowa spółka, a dziś zatrudnia już 3,5 tys. osób w całym kraju. To jednak wciąż mało. Pozyskanie nowych pracowników jest jednym z największych wyzwań, z jakimi zmaga się obecnie branża.
- Widzimy istotny wzrost na rynku rok do roku. W pierwszym kwartale tego roku zapotrzebowanie w branży logistycznej choćby na pracowników wyniosło ponad 30 proc. względem ubiegłego roku – mówi Jolanta Sawińska.
Ogromne braki pracowników stanowią zatem istotną przeszkodę dla dalszego rozwoju rynku w Polsce. - Kierowca samochodu ciężarowego to jest dziś pracownik bardzo poszukiwany na rynku. Szacuje się, że brakuje w Polsce nawet 25 tys. takich kierowców. Poszukiwani są również pracownicy magazynowi – podkreśla Sawińska.
Z czego wynikają tak znaczące braki siły roboczej w branży? Przede wszystkim z konieczności odbycia przez każdego pracownika obowiązkowych szkoleń przed podjęciem zawodu, które mogą kosztować nawet 8 tys. zł. Nie każdego na to stać. Od pracowników magazynowych wymaga się z kolei wysokich kwalifikacji, w tym posiadania uprawień do obsługi specjalistycznego sprzętu w magazynach.