Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Telekomunikacja i IT

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biznes

Fotolia
Mamy szansę stać się regionalnym centrum rozwoju takich technologii, szczególnie związanych z automatyzacją obsługi klienta. Trzeba tylko wskoczyć do rozpędzającego się pociągu.

Sztuczna inteligencja (AI) to nie science fiction. Firmy na całym świecie wdrażają już takie innowacyjne rozwiązania. Można mówić wręcz o swoistym wyścigu. Prezydent Władimir Putin oznajmił niedawno na uczelni w rosyjskim Jarosławiu, że kto pierwszy dokona przełomu w zakresie AI, będzie rządził światem. Prym w rozwoju tych technologii wiodą dziś właśnie Rosja, Chiny oraz USA. Z raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce", opracowanego przez McKinsey & Co., wynika, że globalne nakłady na takie technologie sięgają już 35 mld euro rocznie i szybko rosną.

Początek rewolucji

Rozwój sektora jest obecnie zdominowany przez kilku technologicznych gigantów, którzy w 2016 r. zainwestowali w AI około 18–27 mld euro. 90 proc. tych środków przeznaczonych było na prowadzenie własnych prac badawczych i wdrażanie wcześniej opracowanych technologii. Pozostałe 10 proc. przeznaczono na inwestycje, np. zakup innowacyjnych spółek.

– Rewolucja AI trwa w najlepsze i właśnie zaczyna się w naszym kraju – mówi Marcin Purta, partner zarządzający McKinsey w Polsce.

Jak wskazuje, część banków ujmuje wdrożenie AI w planach strategicznych na najbliższe lata, niektóre firmy z sektora ochrony zdrowia wykorzystują sztuczną inteligencję np. do przeprowadzania wywiadów z pacjentami online. Z kolei branża handlowa zaczyna używać uczenia maszynowego do automatyzacji systemów rekomendacji, a firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe korzystają z AI, by podnieść bezpieczeństwo.

– Na razie wpływ sztucznej inteligencji na branże jest niewielki. To może jednak uśpić czujność zarządów. Potencjał zmian, które niesie, jest bowiem ogromny. W skali globalnej widać, że nowe firmy korzystające z rozwiązań AI są bowiem w stanie zagrozić podmiotom istniejącym od dawna – tłumaczy nam Marcin Purta.

Przykładem może być Uber, który używa rozwiązań AI do optymalizacji tras dojazdów, taryf i rozmieszczenia samochodów. Według ekspertów postawa „pożyjemy, zobaczymy" w polskich firmach może być w konsekwencji ryzykowna. Jak wynika z badań McKinsey, rozwiązania AI dają bowiem dużą przewagę konkurencyjną – przedsiębiorstwa wdrażające takie technologie, jak uczenie maszynowe, rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów oraz języka, sięgają po wirtualnych asystentów czy autonomiczne roboty, są w stanie generować zyski wyższe nawet o 20 proc.

Regionalne centrum

– Sztuczna inteligencja daje ogromny potencjał dla biznesu – potwierdza Arkadiusz Pączka, zastępca dyrektora generalnego Pracodawców RP. Jak zaznacza, już w bliskiej perspektywie takie technologie zwiększą przewagi przedsiębiorstw w zakresie przychodów, usprawnią też procesy HR i obsługę klientów. Pierwszymi beneficjentami AI w Polsce będą jednak duzi gracze. – Wyzwanie to popularyzacja korzyści sztucznej inteligencji wśród małych i średnich firm, które stykają się z barierami technologicznymi. Warto rozważyć zatem wsparcie stosowania AI w oparciu o strategię odpowiedzialnego rozwoju – dodaje.

AI może być jednak jedną z polskich specjalności. McKinsey wskazuje, że mamy potencjał, by stać się regionalnym centrum rozwoju takich technologii. Dysponujemy większą liczbą absolwentów kierunków ścisłych i technicznych (ok. 1,7 tys. na 1 mln mieszkańców) niż Francja i porównywalną z Wlk. Brytanią. Budujemy też ekosystem startupów, z których wiele działa w takich obszarach, jak efektywność operacyjna, prognozowanie zachowań klientów czy diagnostyka zdrowia. Jak wskazuje Ewa Treitz, partner funduszu Black Pearls VC, mamy szansę być liderem szczególnie w dziedzinie automatyzacji obsługi klienta. – Mamy doświadczenie i topowe startupy, które komercjalizują już swoje rozwiązania na całym świecie – wyjaśnia.

Wśród nich są np. VoiceLab i Lekta.ai (inteligentne chat boty), Quantum Lab (automatyczne rozpoznawanie jakości obsługi) czy Deep Voice AI (automatyczne podsumowywanie telerozmów).

Jaki potencjał drzemie w technologiach AR i VR

24 października br. odbędzie się konferencja „AR/VR Tech Summit" na terenie Gremi Park w Nieporazie pod Krakowem. Eksperci i praktycy spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość to chwilowa moda, czy też technologie, które zrewolucjonizują życie. Jakie są najsilniejsze trendy w rozwoju tych technologii, w jakich branżach znajdą zastosowanie i w jakiej perspektywie? Zaplanowano trzy ścieżki tematyczne: AR/VR w grach wideo, w medycynie i sekcja startupów.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL