Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biznes

Mamy szansę stać się regionalnym centrum rozwoju takich technologii, szczególnie związanych z automatyzacją obsługi klienta. Trzeba tylko wskoczyć do rozpędzającego się pociągu.

Aktualizacja: 23.10.2017 12:49 Publikacja: 23.10.2017 00:01

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje biznes

Foto: Fotolia

Sztuczna inteligencja (AI) to nie science fiction. Firmy na całym świecie wdrażają już takie innowacyjne rozwiązania. Można mówić wręcz o swoistym wyścigu. Prezydent Władimir Putin oznajmił niedawno na uczelni w rosyjskim Jarosławiu, że kto pierwszy dokona przełomu w zakresie AI, będzie rządził światem. Prym w rozwoju tych technologii wiodą dziś właśnie Rosja, Chiny oraz USA. Z raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce", opracowanego przez McKinsey & Co., wynika, że globalne nakłady na takie technologie sięgają już 35 mld euro rocznie i szybko rosną.

Początek rewolucji

Rozwój sektora jest obecnie zdominowany przez kilku technologicznych gigantów, którzy w 2016 r. zainwestowali w AI około 18–27 mld euro. 90 proc. tych środków przeznaczonych było na prowadzenie własnych prac badawczych i wdrażanie wcześniej opracowanych technologii. Pozostałe 10 proc. przeznaczono na inwestycje, np. zakup innowacyjnych spółek.

– Rewolucja AI trwa w najlepsze i właśnie zaczyna się w naszym kraju – mówi Marcin Purta, partner zarządzający McKinsey w Polsce.

Jak wskazuje, część banków ujmuje wdrożenie AI w planach strategicznych na najbliższe lata, niektóre firmy z sektora ochrony zdrowia wykorzystują sztuczną inteligencję np. do przeprowadzania wywiadów z pacjentami online. Z kolei branża handlowa zaczyna używać uczenia maszynowego do automatyzacji systemów rekomendacji, a firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe korzystają z AI, by podnieść bezpieczeństwo.

– Na razie wpływ sztucznej inteligencji na branże jest niewielki. To może jednak uśpić czujność zarządów. Potencjał zmian, które niesie, jest bowiem ogromny. W skali globalnej widać, że nowe firmy korzystające z rozwiązań AI są bowiem w stanie zagrozić podmiotom istniejącym od dawna – tłumaczy nam Marcin Purta.

Przykładem może być Uber, który używa rozwiązań AI do optymalizacji tras dojazdów, taryf i rozmieszczenia samochodów. Według ekspertów postawa „pożyjemy, zobaczymy" w polskich firmach może być w konsekwencji ryzykowna. Jak wynika z badań McKinsey, rozwiązania AI dają bowiem dużą przewagę konkurencyjną – przedsiębiorstwa wdrażające takie technologie, jak uczenie maszynowe, rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów oraz języka, sięgają po wirtualnych asystentów czy autonomiczne roboty, są w stanie generować zyski wyższe nawet o 20 proc.

Regionalne centrum

– Sztuczna inteligencja daje ogromny potencjał dla biznesu – potwierdza Arkadiusz Pączka, zastępca dyrektora generalnego Pracodawców RP. Jak zaznacza, już w bliskiej perspektywie takie technologie zwiększą przewagi przedsiębiorstw w zakresie przychodów, usprawnią też procesy HR i obsługę klientów. Pierwszymi beneficjentami AI w Polsce będą jednak duzi gracze. – Wyzwanie to popularyzacja korzyści sztucznej inteligencji wśród małych i średnich firm, które stykają się z barierami technologicznymi. Warto rozważyć zatem wsparcie stosowania AI w oparciu o strategię odpowiedzialnego rozwoju – dodaje.

AI może być jednak jedną z polskich specjalności. McKinsey wskazuje, że mamy potencjał, by stać się regionalnym centrum rozwoju takich technologii. Dysponujemy większą liczbą absolwentów kierunków ścisłych i technicznych (ok. 1,7 tys. na 1 mln mieszkańców) niż Francja i porównywalną z Wlk. Brytanią. Budujemy też ekosystem startupów, z których wiele działa w takich obszarach, jak efektywność operacyjna, prognozowanie zachowań klientów czy diagnostyka zdrowia. Jak wskazuje Ewa Treitz, partner funduszu Black Pearls VC, mamy szansę być liderem szczególnie w dziedzinie automatyzacji obsługi klienta. – Mamy doświadczenie i topowe startupy, które komercjalizują już swoje rozwiązania na całym świecie – wyjaśnia.

Wśród nich są np. VoiceLab i Lekta.ai (inteligentne chat boty), Quantum Lab (automatyczne rozpoznawanie jakości obsługi) czy Deep Voice AI (automatyczne podsumowywanie telerozmów).

Jaki potencjał drzemie w technologiach AR i VR

24 października br. odbędzie się konferencja „AR/VR Tech Summit" na terenie Gremi Park w Nieporazie pod Krakowem. Eksperci i praktycy spróbują odpowiedzieć na pytanie, czy rozszerzona i wirtualna rzeczywistość to chwilowa moda, czy też technologie, które zrewolucjonizują życie. Jakie są najsilniejsze trendy w rozwoju tych technologii, w jakich branżach znajdą zastosowanie i w jakiej perspektywie? Zaplanowano trzy ścieżki tematyczne: AR/VR w grach wideo, w medycynie i sekcja startupów.

Sztuczna inteligencja (AI) to nie science fiction. Firmy na całym świecie wdrażają już takie innowacyjne rozwiązania. Można mówić wręcz o swoistym wyścigu. Prezydent Władimir Putin oznajmił niedawno na uczelni w rosyjskim Jarosławiu, że kto pierwszy dokona przełomu w zakresie AI, będzie rządził światem. Prym w rozwoju tych technologii wiodą dziś właśnie Rosja, Chiny oraz USA. Z raportu „Rewolucja AI: jak sztuczna inteligencja zmieni biznes w Polsce", opracowanego przez McKinsey & Co., wynika, że globalne nakłady na takie technologie sięgają już 35 mld euro rocznie i szybko rosną.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły
Materiał partnera
Transparentny rynek kapitałowy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Czy to jest koniec audytu w obecnej postaci?